Pensjonseksperten:
Hjelpetid - hvordan beregnes den
Maritim pensjonskasse, tidligere kjent som Pensjonstrygden for sjømenn, er i dag delt i to ordninger: en fartstidsbasert ordning og en inntektsbasert ordning.
Jonny Eide
Den fartstidsbaserte ordningen gjelder de medlemmer som både er født før 1970 og som har opptjening fra før 2020.
For å kvalifisere for en pensjonsrett i fartstidsbasert ordning – altså løpende pensjon i en periode – kreves det en opptjening på minst 150 fartsmåneder.
Imidlertid finnes det en mulighet til å oppnå løpende pensjon i en periode også med mindre enn 150 fartstidsmåneder i ordningen. Så lenge man har minst 12 fartsmåneder i ordningen kan man som såkalt hjelpetid medregne eventuell fartstid fra tjeneste på øvrige EU- og EØS-land sine skip, fra fiskebåter i Garantikassen for fiskere og på statlige skip.
Etter spesielle regler kan også vernepliktstid før 1981 medregnes.
Hvis hjelpetiden skal komme til nytte må intern fartstid og hjelpetid til sammen være minst 150 fartsmåneder. Hjelpetiden teller ikke med ved beregningen av sjømannspensjonen.
Siden det kun er krav til tre års opptjening for å få rett til pensjon under inntektsbasert ordning, er det ikke lovfestet mange former for hjelpetid. EØS-avtalen og trygdeforordningen vil likevel gjelde, og det kan derfor anvendes tid opptjent på EU/EØS-flagg for å få rett til pensjon under inntektsbasert ordning.
Christoffer Kleivset
Seniorrådgiver i Maritim pensjonskasse
Flere saker
FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.
Jan Morten Holst
Kobbefest i Tromsø Skipperforening
ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.
Tri Nguyen Dinh
Feiret at loven er vedtatt
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen
Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres
Morten Kveim, NSOF, Ralf Stahlke, NSF og Andreas Bakken, Dnmf.
Jógvan H. Gardar
Krigsseilerne hedret på Bygdøynes
Arkiv