Pensjonseksperten:
Hjelpetid - hvordan beregnes den
Maritim pensjonskasse, tidligere kjent som Pensjonstrygden for sjømenn, er i dag delt i to ordninger, en fartstidsbasert ordning og en inntektsbasert ordning.
Jonny Eide
Den fartstidsbaserte ordningen gjelder de medlemmer som både er født før 1970 og som har opptjening fra før 2020.
For å kvalifisere for en pensjonsrett i fartstidsbasert ordning – altså løpende pensjon i en periode – kreves det en opptjening på minst 150 fartsmåneder.
Imidlertid finnes det en mulighet til å oppnå løpende pensjon i en periode også med mindre enn 150 fartstidsmåneder i ordningen. Så lenge man har minst 12 fartsmåneder i ordningen kan man som såkalt hjelpetid medregne eventuell fartstid fra tjeneste på øvrige EU- og EØS-land sine skip, fra fiskebåter i Garantikassen for fiskere og på statlige skip.
Etter spesielle regler kan også vernepliktstid før 1981 medregnes.
Hvis hjelpetiden skal komme til nytte må intern fartstid og hjelpetid til sammen være minst 150 fartsmåneder. Hjelpetiden teller ikke med ved beregningen av sjømannspensjonen.
Siden det kun er krav til tre års opptjening for å få rett til pensjon under inntektsbasert ordning, er det ikke lovfestet mange former for hjelpetid. EØS-avtalen og trygdeforordningen vil likevel gjelde, og det kan derfor anvendes tid opptjent på EU/EØS-flagg for å få rett til pensjon under inntektsbasert ordning.
Christoffer Kleivset
Seniorrådgiver i Maritim pensjonskasse
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri