Pensjonseksperten
Opptjening i Maritim pensjonskasse
I medlemsportalen kan medlemmer følge med på pensjonsopptjeningen i Maritim pensjonskasse.
Colourbox.com
Medlemmer som tilhører fartstidsbasert ordning opptjener fartstidsmåneder, mens medlemmer i inntektsbasert ordning opptjener pensjonsbeholdning. Arbeidsgivere rapporterer til ordningen seks ganger i året. Når rapporteringen er gjort, oppdateres fartstid og beholdning i medlemsportalen. Medlemmene kan derfor nokså jevnlig følge med på om man får de fartstidsmåneder eller den opptjeningen man skal ha.
Arbeidstakeren skal innrapporteres til ordningen så lenge ansettelsesforholdet om bord består, samt i perioder før eller etter dette mens vedkommende mottar lønn, hyre, feriegodtgjøring og fritidskompensasjon etter avtale eller lov. Dette gjelder også under reise til fartøyet og den tid tjenesteforholdet består mens fartøyet ligger i opplag, byggetilsyn, ved verksted eller for utrustning.
Medlemmer omfattes av pensjonsordningen også i den tid de får sykepenger for sykdom som har inntruffet i tjenesten. Det samme gjelder omsorgspenger, pleiepenger, opplæringspenger, svangerskapspenger og foreldrepenger i inntil 52 uker.
Hvem som har ansvar for rapportering ved langtidssykdom eller de i forrige avsnitt nevnte permisjonsformene, er avhengig av om arbeidsgiver forskutterer lønn eller ikke. Hvis arbeidsgiver forskutterer lønn, rapporterer de inn fartstidsmåneder og opptjening på vanlig måte. Hvis arbeidsgiver ikke forskutterer lønn, skal arbeidsgiver melde fra til NAV om at det skal trekkes pensjonspremie til Maritim pensjonskasse i perioden hvor man har ytelse fra NAV. Rapporteringen fra NAV vil vanligvis ha omkring to måneders etterslep i forhold til rapportering fra rederiene. Det vil derfor kunne ta noe mer tid før fartstiden eller opptjeningen er synlig i medlemsportalen. Det er likevel lurt å følge med på at opptjeningen blir riktig.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri