Studenter
Besøker nye generasjoner sjøfolk
Engasjerte studenter møtte skolekontakt, Frank Winnberg, da han startet årets skolebesøk med besøk på fagskolen i Bergen.
INTERESSERTE: Studentene på fagskolen i Bergen viste stor interesse for både maskinfaget og arbeidet til tillitsvalgte og forbund.
Frank Winnberg
Dnmf har som mål å komme i kontakt med unge som ønsker å bli sjøfolk, og vil jobbe med maskin. Derfor reiser skolekontakten rundt og har som mål å besøke alle fagskolene, for å presentere forbundet og den jobben forbundet gjør.
– Det er viktig å være fagorganisert, og Dnmf har forhandlingsretten for alle maskinoffiserene i den norske flåten. Derfor besøker vi de studentene som ønsker å gå maskinveien, og informere dem om både hvordan forbundet er organisert, og ikke minst hvordan tariffavtalesystemet fungerer, sier Frank Winnberg.
Han har som mål å besøke alle fagskolene i løpet av skoleåret.
– Ansvarlige på fagskolene er velkomne til å ta kontakte med meg, for å finne tidspunkter som passer best for dem å få besøk på, sier Winnberg.
I august var han på det første besøket etter at skolene startet opp igjen etter ferien.
Winnberg besøkte fagskolen i Bergen. Han er svært godt fornøyd med oppmøtet, og engasjementet hos studentene.
– Jeg hadde presentasjon for 29 studenter som går 1. året på fagskolen i Bergen. 18 studenter valgte å gikk inn i forbundet i dag og de møter også opp på medlemskonferansen til Dnmf 3. september i Bergen, forteller Winnberg.
Det er 30 studenter i klassen, som er fullsatt. I år var det om lag 80 søkere til de 30 plassene, ifølge Kåre Pettersen, teamleder for maskinutdanning. Han er også hovedtillitsvalgt for Dnmf i Vestland fylkeskommune.
Flere saker
ENIGHET: Nå tyder alt på at Stad skipstunnel blir en realitet. Slik ser man for seg at utgangen i Moldefjorden vil se ut.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Stad skipstunnel blir bygget
VERDENS FØRSTE: Til venstre ligger «Norseman» (tidligere «Selandia»), verdens første havgående motorskip, bygget i 1912 for Østasiatisk Kompagni. Skipet markerer gjennombruddet for dieselmotoren i skipsfarten. I midten sees M/S «Taiwan», bygget ca. 1924 og tilhørende Wilh. Wilhelmsen. Til høyre ligger «Domino», registrert i Hull. Bildet er tatt i Oslo havn.
Anders Beer Wilse
Den første arbeidstidsloven på norske skip i 1919
Averøy på rødt - Bergen på grønt
Jon Inge Bryn
Brannkonstabler er lønnsvinnere i årets kommuneoppgjør
Nils Ragnar Løvhaug
Losforslaget ble stoppet
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur


