Ny bemanningspolitikk vedtatt
Flere vikltige saker ble vedtatt under ITF-kongressen i Marokko.
DELEGASJONEN: I Marrakech deltok Dnmf med denne delegasjonen, fra venstre: administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson; forbundsleder Andreas Bakken og fagsjef Odd Rune Malterud.
Dnmf
I oktober deltok Det norske maskinistforbund (Dnmf) på den 46. ITF-kongressen i Marrakech, hvor over 2200 deltakere, hvorav 900 delegater, samlet seg for å diskutere fremtidens arbeidsvilkår i transportsektoren. Forbundet var representert ved forbundsleder Andreas Bakken, administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson og fagsjef Odd Rune Malterud.
To sentrale saker
To sentrale saker på kongressen var Marrakech-politikken og ITFs nye bemanningspolitikk. Marrakech-politikken setter minimumsstandarder for arbeidsvilkår på handelsskip, og vektlegger solidaritet mellom sjøfolk og havnearbeidere. ITF Manning Policy, som også ble vedtatt, fokuserer på at alle skip med ITF-avtale skal være bemannet for trygg drift, både til havs og i havn. Målet er å sikre sjøfolks velferd og redusere risikoen for tretthet, som kan true både sikkerheten om bord og det marine miljøet.
Flere saker
Kongressen behandlet også saker knyttet til likestilling, bærekraftig utvikling, og arbeidsstandarder. ITF planlegger nå seminarer og kampanjer for å styrke implementeringen av de nye retningslinjene og skape bevissthet rundt betydningen av sosial dialog og ansvarlig bemanning i bransjen.
Flere saker
Norske lønnsvilkår - dette mener partiene
Rekruttering - dette mener partiene
Jógvan H. Gardar
Ferge- og lokalfart - dette mener partiene
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
ENSOM JOBB: Å jobbe alene på dekk er ikke uvanlig på norske fergesamband.
Nils Ragnar Løvhaug
Fergesommeren: – Folk blir mer og mer slitne
SKUFFET: Gøril Kvalberg i Hurtigruten frykter sjøfolk må jobbe selv om de er sjuke i frykt for å miste lønna i lange perioder.
Tri Nguyen Dinh