JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny bemanningspolitikk vedtatt

Flere vikltige saker ble vedtatt under ITF-kongressen i Marokko.
DELEGASJONEN: I Marrakech deltok Dnmf med denne delegasjonen, fra venstre: administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson; forbundsleder Andreas Bakken og fagsjef Odd Rune Malterud.

DELEGASJONEN: I Marrakech deltok Dnmf med denne delegasjonen, fra venstre: administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson; forbundsleder Andreas Bakken og fagsjef Odd Rune Malterud.

Dnmf

I oktober deltok Det norske maskinistforbund (Dnmf) på den 46. ITF-kongressen i Marrakech, hvor over 2200 deltakere, hvorav 900 delegater, samlet seg for å diskutere fremtidens arbeidsvilkår i transportsektoren. Forbundet var representert ved forbundsleder Andreas Bakken, administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson og fagsjef Odd Rune Malterud.

To sentrale saker

To sentrale saker på kongressen var Marrakech-politikken og ITFs nye bemanningspolitikk. Marrakech-politikken setter minimumsstandarder for arbeidsvilkår på handelsskip, og vektlegger solidaritet mellom sjøfolk og havnearbeidere. ITF Manning Policy, som også ble vedtatt, fokuserer på at alle skip med ITF-avtale skal være bemannet for trygg drift, både til havs og i havn. Målet er å sikre sjøfolks velferd og redusere risikoen for tretthet, som kan true både sikkerheten om bord og det marine miljøet.

Flere saker

Kongressen behandlet også saker knyttet til likestilling, bærekraftig utvikling, og arbeidsstandarder. ITF planlegger nå seminarer og kampanjer for å styrke implementeringen av de nye retningslinjene og skape bevissthet rundt betydningen av sosial dialog og ansvarlig bemanning i bransjen.