Ny bemanningspolitikk vedtatt
Flere vikltige saker ble vedtatt under ITF-kongressen i Marokko.
DELEGASJONEN: I Marrakech deltok Dnmf med denne delegasjonen, fra venstre: administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson; forbundsleder Andreas Bakken og fagsjef Odd Rune Malterud.
Dnmf
I oktober deltok Det norske maskinistforbund (Dnmf) på den 46. ITF-kongressen i Marrakech, hvor over 2200 deltakere, hvorav 900 delegater, samlet seg for å diskutere fremtidens arbeidsvilkår i transportsektoren. Forbundet var representert ved forbundsleder Andreas Bakken, administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson og fagsjef Odd Rune Malterud.
To sentrale saker
To sentrale saker på kongressen var Marrakech-politikken og ITFs nye bemanningspolitikk. Marrakech-politikken setter minimumsstandarder for arbeidsvilkår på handelsskip, og vektlegger solidaritet mellom sjøfolk og havnearbeidere. ITF Manning Policy, som også ble vedtatt, fokuserer på at alle skip med ITF-avtale skal være bemannet for trygg drift, både til havs og i havn. Målet er å sikre sjøfolks velferd og redusere risikoen for tretthet, som kan true både sikkerheten om bord og det marine miljøet.
Flere saker
Kongressen behandlet også saker knyttet til likestilling, bærekraftig utvikling, og arbeidsstandarder. ITF planlegger nå seminarer og kampanjer for å styrke implementeringen av de nye retningslinjene og skape bevissthet rundt betydningen av sosial dialog og ansvarlig bemanning i bransjen.
Flere saker
UNDER ANGREP: Rødehavet er et spesielt utsatt område for angrep. Her bryter oljetankeren «Cordelia Moon» ut i flammer, etter å ha blitt truffet av et missil i 2024. Bildet er fra en video houthiene offentliggjorde i etterkant.
rasjonsfoto: Houthi Military Media/REUTERS/NTB
Å få sjøfolk trygt hjem er vår viktigste oppgave
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh
Beredskapen krever flere sjøfolk
Norled
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar