JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny bemanningspolitikk vedtatt

Flere vikltige saker ble vedtatt under ITF-kongressen i Marokko.
DELEGASJONEN: I Marrakech deltok Dnmf med denne delegasjonen, fra venstre: administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson; forbundsleder Andreas Bakken og fagsjef Odd Rune Malterud.

DELEGASJONEN: I Marrakech deltok Dnmf med denne delegasjonen, fra venstre: administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson; forbundsleder Andreas Bakken og fagsjef Odd Rune Malterud.

Dnmf

I oktober deltok Det norske maskinistforbund (Dnmf) på den 46. ITF-kongressen i Marrakech, hvor over 2200 deltakere, hvorav 900 delegater, samlet seg for å diskutere fremtidens arbeidsvilkår i transportsektoren. Forbundet var representert ved forbundsleder Andreas Bakken, administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson og fagsjef Odd Rune Malterud.

To sentrale saker

To sentrale saker på kongressen var Marrakech-politikken og ITFs nye bemanningspolitikk. Marrakech-politikken setter minimumsstandarder for arbeidsvilkår på handelsskip, og vektlegger solidaritet mellom sjøfolk og havnearbeidere. ITF Manning Policy, som også ble vedtatt, fokuserer på at alle skip med ITF-avtale skal være bemannet for trygg drift, både til havs og i havn. Målet er å sikre sjøfolks velferd og redusere risikoen for tretthet, som kan true både sikkerheten om bord og det marine miljøet.

Flere saker

Kongressen behandlet også saker knyttet til likestilling, bærekraftig utvikling, og arbeidsstandarder. ITF planlegger nå seminarer og kampanjer for å styrke implementeringen av de nye retningslinjene og skape bevissthet rundt betydningen av sosial dialog og ansvarlig bemanning i bransjen.

Flere saker

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.

Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Oma Baatbyggeri

Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

Jan Morten Holst

Kobbefest i Tromsø Skipperforening

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

Tri Nguyen Dinh

Feiret at loven er vedtatt

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

– Vi ser dere ikke før det er for sent

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

Skjermdump fra kampanjen

Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres