Trakassering av dekkmannskap:
– Man skal ikke tåle å bli påkjørt!
Historiene om trakassering av fergemannskap har etter hvert fått mye oppmerksomhet i media. Samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) fikk møte både fergemannskap og tillitsvalgte. – Det de forteller gjør meg bekymret, sier statsråden.
SÅPASS MÅ MAN TÅLE: Joakim Stenberg får kjeft av bilister flere ganger i uka. Lastebilsjåførene er de verste, de roper og skriker og gir tydelig uttrykk for sine meninger.
André Kjernsli
Været i Molde viste seg fra sin beste side da samferdselsministeren hadde tatt turen til Molde for å snakke med de som jobber på ferga Tomrefjord på sambandet Molde-Vestnes. Historien han fikk høre varmet ikke like mye som sola.
– Folk blir fort irriterte i fergekø. Noen bilister har til og med kjørt på fergeansatte.
Det er tillitsvalgt i Sjømannsforbundet, André Vegsund, som forteller dette. Ansatte på fergene melder stadig om grinete passasjerer som slenger stygge ord etter dem. Både på land og i forbindelse med på- og avkjøring av fergene. Men mange av hendelsen kommer ikke skikkelig frem i dagen.
FERGEMINISTEREN: Nygård forklarer bilistene hvor de skal parkere bilen, Joakim Stenberg er aldri langt unna når ministeren får prøve seg som dekkmannskap.
André Kjernsli
Store mørketall
– Mange rapporterer anonymt og orker ikke belastningen med å stå frem, forklarer Vegsund.
Avdelingsdirektør Dag Hole i Statens Vegvesen bekrefter det både tillitsvalgte og ansatte forteller.
– Frustrasjonsnivået til sjåførene er til tider helt uakseptabelt, man skal ikke tåle å bli påkjørt understreker han.
Hole forteller at Statens Vegvesen har laget en kampanjevideo som beskriver hvor tøft det kan være å jobbe om bord på fergene.
Den håper de skal nå ut til befolkningen, slik at bilister bedre skal forstå fergemannskapenes hverdag og utfordringer.
Samferdselsminister Nygård sitter med et inntrykk av at folk i det store og hele er fornøyd med fergetilbudet i landet. Men at knapphet på ressurser noen ganger rokker ved dette.
– Men det jeg hører her bekymrer meg. Alle har krav på et trygt arbeidsmiljø, understreker Nygård.
TILLITSVALGT PÅ BESØK: Joakim Stenberg setter pris på at tillitsvalgt André Vegsund tar turen innom arbeidsplassen hans.
André Kjernsli
Statsråd på dekk
Vegsund forteller at utfordringene med å rekruttere folk sliter på de som allerede jobber på fergene. Man må ta på seg ekstravakter som man kanskje ikke har lyst på.
– Ett av fergeselskapene, Fjord1, hadde vel nylig 80 ledige stillinger på sjøsiden, forteller han.
Arbeidsdagen til mannskapet kan være stressende. Tiden er knapp, man ønsker å unngå forsinkelser. De ulike kjøretøyene som skal om bord må plasseres riktig etter vekt. For å kjenne litt på den viktige jobben som gjøres på dekk ble statsråden utfordret av Sjømannsforbundet og de ansatte. Etter å ha blitt utstyrt med refleksvest, teller og en rekordrask opplæring, var Nygård i sving.
– Jeg synes han klarte seg ganske bra, sier Joakim Stenberg som sto for opplæringen av statsråden.
Stenberg har vært ansatt i Boreal siden februar, og har arbeidsplassen sin på dekk blant biler og vogntog. Han synes lastebilsjåførene er de verste, de roper og skriker og gir tydelig uttrykk for sine meninger når de ikke er fornøyd.
FERGEBESØK: Gunnar Amland (t.h.), forbundssekretær i Norsk Sjømannsforbund, har besøkt alt som er av ferger i Norge. Her veksler han noen ord med Joakim Stenberg.
André Kjernsli
Sommeren er verst
– De er kanskje forsinket med lasta si, jeg vet ikke, sier han og trekker på skuldrene.
Sommeren er den mest hektiske sesongen. Flere bilister, mange av disse er ikke er vant til å ta bilferge. Alt går saktere, og frustrasjonen øker. Men Stenberg opplever flere gode enn dårligere dager.
– Kjeft får jeg kanskje et par dager i uka. En gang iblant må jeg tilkalle kaptein eller styrmann for at fergepassasjerene skal ta instruksene på alvor, sier han.
Til tross for en del kjeft trives 21-åringen godt på jobb. Han fikk smaken på sjøen etter å ha avtjent førstegangstjeneste i marinen. Nå jobber han en uke på, og en uke av. Arbeidsuka består av seks 14-timersdager, med fri på lørdager.
Men han har søkt om opptak på maskiningeniørutdannelse i Bergen, og håper på plass der til høsten. I så fall blir enda en stilling ledig i fergetransporten i Norge.
– Kommer jeg ikke inn på skolen blir jeg her i ett år til, sier han.
Utfordrende rekrutteringsarbeid
Forbundssekretær i Norsk Sjømannsforbund, Gunnar Amland, bekrefter at sommermånedene juni-juli-august er de verste, med turister som ikke er så vant til å benytte seg av bilferger. De fergeansatte sliter med å laste effektivt fordi mange bilister ikke gjør som de får beskjed om.
– Utskjelling og trusler om juling er ikke helt uvanlig, forteller Amland.
Han forteller at det blir spesielt ille de gangene det er mange store biler som tar opp plassen. Da stiger temperaturen.
Sjåfører som ikke kan oppføre seg skaper ikke bare et dårlig arbeidsklima for de som jobber på fergene. Ryktene om alle konfliktene gjør at mange kvier seg for å ta seg jobb om bord på bilfergene.
– Det er ikke bare bilfergene som sliter med å rekruttere ansatte, hele skipsfarten har utfordringer, sier Amland.
Men det som gjør det ekstra utfordrende på bilfergene er at de ansatte sliter med å fylle opp uka med nok arbeidstimer, noe som fører til dårligere lønn. Full stilling den uka du er på jobb er 84 timer, det er det mange som ikke får til.
– Du kan jo ikke reise hjem når du først er på båten, da ønsker man jo å jobbe mest mulig, sier forbundssekretæren.
Anbudspraksisen skaper utfordringer
Amland er også bekymret for den lave bemanningen på norske ferger. Per i dag går fergerederiene på en minimumsbemanning. Så søker de seg ned til en sikkerhetsbemanning som de bruker som driftsbemanning. Mange store ferger går med bare en matros.
– Dette er en direkte konsekvens av den utstrakte anbudspraksisen. Dette handler bare om profitt. Vi har ingen norske fergeselskaper igjen i Norge, understreker Amland.
Den lave bemanningen sliter på de ansatte, matrosene holder ikke til de blir pensjonister. De blir helt utslitt i bein og rygg. Amland tør ikke tenke på hva som skjer dersom ei ferge tar fyr midtfjords, fordi det ikke er mannskap til å ta seg av de reisende.
– Det selskapene gjemmer seg bak er at de skal ta seg til land slik at brannmannskaper kan ta over, sier han.
Amland mener at strengere krav til bemanning burde ligge inne som en del av anbudskravet, slik er det ikke i dag.
Alle har krav på et trygt arbeidsmiljø.
Jon Ivar Nygård, samferdselsminister
Kjeft får jeg kanskje et par dager i uka.
Joakim Stenberg, matros
Utskjelling og trusler om juling er ikke helt uvanlig.
Gunnar Amland, forbundssekretær i NSF
Flere saker
Jonny Eide
Fallet i NIS fortsetter – aktiviteten i NOR tiltar
Plass til alle – en nødvendighet
DEKKSSJEF PÅ TUR: Jobben er den samme, men tittelen kan bli ny for norske styrmenn.
RASJONSFOTO: Jógvan H. Gardar
– En viktig og riktig jobb
Jógvan H. Gardar
Den lange veien til norske lønnsvilkår
REKRUTTERING: Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, påpekte hvor viktig rekrutteringen til maritime yrker er.
Jógvan H. Gardar
Søkelys på rekruttering og beredskap
SKIPSBESØK: Håkon Eidset på siste skipsbesøk i Aberdeen, sammen med en av de som skal ta over besøkene på NIS-skipene, Vidar J. Vartdal.
Jogvan Hugo Gardar