Innenriks
Fikk frontfaget etter mekling
Etter tøffe runder under meklingen ble partene enige om en avtale for NHO Sjøfart-områdene.
STOD SAMMEN: Forhandlingslederne fra Maritimt Hus. Fra venstre: Jan Erik Lundby, Norsk Sjømannsforbund; Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund og Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund.
Jogvan Hugo Gardar
Klokken 10 torsdag 6. juni startet meklingen på NHO Sjøfart-områdene. Meklingen ble ledet av Riksmekler Mats Ruland. Det var en krevende mekling, fordi det var flere krav som lå på bordet som ikke var så enkle å få på plass. Og det viste seg også at da fristen for meklingen gikk ut fredag kveld klokken 24, da var partene ikke kommet i mål. Men man valgte å fortsette meklingen på overtid.
Krevende mekling
Meklingen på NHO Sjøfart-områdene ble avsluttet, med enighet, lørdag morgen 8. juni.
De tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus, Det norske maskinistforbund, Norsk Sjoffisersforbund og Norske Sjømannsforbund, meklet samtidig og parallelt.
Samtlige parter kom til enighet i meklingen som ble avsluttet på overtid kl. 05.30.
Forhandlingslederne fra Maritimt Hus, Jan Erik Lundby, Norsk Sjømannsforbund; Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund og Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund, sier at etter krevende forhandlinger og god hjelp fra riksmekleren fikk de fremlagt en skisse fem og en halv time etter opprinnelig meklingsfrist, som de kunne godta.
Frontfagets ramme
Resultatet av meklingen inneholder blant annet:
På Innenriks-området oppnådde alle forbundene å få frontfagets ramme på 5,2 prosent.
Det ble gitt et generelt tillegg til alle på minimum 3,8 prosent samt en avsetting til lokal pott på 1,4 prosent, kompensasjon for overskuddstid i skiftplanen for ferge og lokalfarten, og øking av kostpenger for alle.
Fikk frivillig 1:2 ordning
Forhandlingslederne sier at det er gledelig å melde at i Redningsselskapet har de levert en frivillig 1:2 ordning, fri kost om bord samt godtgjørelse på ekstratjeneste med mer.
OPPSTART: Riksmekler Mats Ruland, han sitter ved enden av bordet, hadde en gjennomgang av prosedyrene i forbindelse med meklingen.
Jogvan Hugo Gardar
Flere saker
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen
Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres
Morten Kveim, NSOF, Ralf Stahlke, NSF og Andreas Bakken, Dnmf.
Jógvan H. Gardar
Krigsseilerne hedret på Bygdøynes
Arkiv
Kvinner i transport: Vold og trakassering skal kartlegges
Nils Ragnar Løvhaug
Dette skjer med lovforslaget nå
Olav Berge