Innenriks
Fikk frontfaget etter mekling
Etter tøffe runder under meklingen ble partene enige om en avtale for NHO Sjøfart-områdene.
STOD SAMMEN: Forhandlingslederne fra Maritimt Hus. Fra venstre: Jan Erik Lundby, Norsk Sjømannsforbund; Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund og Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund.
Jogvan Hugo Gardar
Klokken 10 torsdag 6. juni startet meklingen på NHO Sjøfart-områdene. Meklingen ble ledet av Riksmekler Mats Ruland. Det var en krevende mekling, fordi det var flere krav som lå på bordet som ikke var så enkle å få på plass. Og det viste seg også at da fristen for meklingen gikk ut fredag kveld klokken 24, da var partene ikke kommet i mål. Men man valgte å fortsette meklingen på overtid.
Krevende mekling
Meklingen på NHO Sjøfart-områdene ble avsluttet, med enighet, lørdag morgen 8. juni.
De tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus, Det norske maskinistforbund, Norsk Sjoffisersforbund og Norske Sjømannsforbund, meklet samtidig og parallelt.
Samtlige parter kom til enighet i meklingen som ble avsluttet på overtid kl. 05.30.
Forhandlingslederne fra Maritimt Hus, Jan Erik Lundby, Norsk Sjømannsforbund; Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund og Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund, sier at etter krevende forhandlinger og god hjelp fra riksmekleren fikk de fremlagt en skisse fem og en halv time etter opprinnelig meklingsfrist, som de kunne godta.
Frontfagets ramme
Resultatet av meklingen inneholder blant annet:
På Innenriks-området oppnådde alle forbundene å få frontfagets ramme på 5,2 prosent.
Det ble gitt et generelt tillegg til alle på minimum 3,8 prosent samt en avsetting til lokal pott på 1,4 prosent, kompensasjon for overskuddstid i skiftplanen for ferge og lokalfarten, og øking av kostpenger for alle.
Fikk frivillig 1:2 ordning
Forhandlingslederne sier at det er gledelig å melde at i Redningsselskapet har de levert en frivillig 1:2 ordning, fri kost om bord samt godtgjørelse på ekstratjeneste med mer.
OPPSTART: Riksmekler Mats Ruland, han sitter ved enden av bordet, hadde en gjennomgang av prosedyrene i forbindelse med meklingen.
Jogvan Hugo Gardar
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

