Klare krav til ny fiskeri- og havminister
19. april ble Marianne Sivertsen Næss (Ap) fra Hammerfest ny fiskeri- og havminister. Sjømannsorganisasjonene krever at dette ikke må forsinke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel.
NYE STATSRÅDER: Fredag 19. april ble de nye statsrådene presentert på Løvebakken. Fra venstre: Nyutnevnt fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), ny næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) og ny helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap).
Stian Lysberg Solum / NTB
– Vi forventer at lovnadene fra Cecilie Myrseth står seg og at dette ikke blir forsinket nok en gang, sa forbundsleder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund til Fri Fagbevegelse etter at utnevnelsen var klar.
Avgjørende at arbeidet går videre
Myrseth fikk bare et halvt år i stillingen som fiskeri- og havminister før hun nå ble rokert videre til jobben som næringsminister. Tidligere næringsminister Jan Christian Vestre overtok samtidig som helseminister etter Ingvild Kjerkol.
Før hun forlot stillingen, rakk Myrseth å komme med klare løfter til sjømannsorganisasjonene, som du kan lese mer om på de neste sidene av Maritim Logg. På møtet i mars varslet hun at lovforslaget skulle sendes ut på høring med kort svarfrist og håpet å få saken vedtatt i Stortinget i løpet av året.
– Vi krever at den nye statsråden blir satt raskt inn i sakskomplekset, slik at dette arbeidet går uavbrutt videre og ikke forsinkes. Det er avgjørende at statsrådskiftet ikke må forsinke prosessen med utsendelsen av lovforslaget, understreker administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Ser fram til å møte statsråden
Vår nye fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (50) er inne i sin første stortingsperiode, der hun siden 2022 har vært leder for energi- og miljøkomiteen. Før dette var hun ordfører i hjembyen Hammerfest, hvor hun tidligere blant annet har jobbet som ungdomsskolerektor.
FORVENTNINGER: Marianne Sivertsen Næss kan forvente klare krav fra sjømannsorganisasjonene om at arbeidet med norske lønns- og arbeidsvilkår fortsetter med full kraft.
Arbeiderpartiet
– Vi vil selvsagt gratulere med jobben og si at vi ser fram til et godt samarbeid. Vi imøteser et snarlig møte for å være med og opplyse den nye statsråden, sier Hans Sande.
– Vi har et godt inntrykk av Næss og ser frem til et godt samarbeid med henne. Men vi har verken råd eller tid til å vente på at den nye statsråden skal bruke lang tid på å fullføre dette eller starte en ny prosess. Dette må hun ta tak i med en gang og videreføre det Myrseth lovte, istemmer Kurt Inge Angell.
Mange oppgaver å løse
Administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund slutter seg til både gratulasjoner og forventninger.
– Vi gleder oss til å samarbeide med videre med regjeringen og den nye statsråden, og vi har mange oppgaver vi skal løse sammen. Det er de tre sjømannsorganisasjonene som har ført saken om norske lønns- og arbeidsvilkår fram over mange år, både sammen og hver for oss. Nå ser vi fram til å motta lovforslaget fra regjeringen.
– Samtidig vil vi takke avtroppende minister Cecilie Myrseth for et godt samarbeid, og ønsker henne lykke til med nye oppgaver som næringsminister, avslutter Bengtsson.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri