JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enova gir rekordstøtte til nullutslippsfartøy i Hammerfest 

Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø

Rekkevidde på 1200 kilometer med batteridrift.
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.

Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.

Foto: Naval Dynamics 

jhg@maritimlogg.no

Eviny sitt datterselskap Plug har sammen med Northshore fått 253 millioner kroner i støtte fra Enova til bygging av to batterielektriske fartøy og et ladeanlegg ved Polarbase i Hammerfest.

Det opplyser Plug i en pressemelding.

– For Plug er det viktig å ha gode partnerskap med fremoverlente aktører som kan inspirere andre til å velge lav- og nullutslippsløsninger, sier Maria Bos, CEO i Plug.

Hun understreker at prosjektet vil bidra til nødvendig utslippsreduksjon og befeste Norges posisjon som global leder innen elektrifisering av maritime operasjoner.

Dette er Plug

18 ansatte med hovedkontor i Bergen

Kjernevirksomhet: utvikle, bygge, eie og drifte landstrøms- og ladeinfrastruktur

Kunder i de fleste fartøyssegmenter som har behov for elektrisk forsyning fra land

Lade- og landstrømsinstallasjoner flere steder langs kysten i Norge og ett i Skottland

Etablert i 2018

100 prosent eid av energi- og teknologiselskapet Eviny AS

Stor vekst forventet de neste årene både i og utenfor Norge

Kilde: Plug AS

Banebrytende rekkevidde

Northshore planlegger to batterielektriske PSVer (Platform Supply Vessel) som skal driftes fra NorSea Polarbase i Hammerfest. Selskapet sier at deres ladeanlegg vil gjøre det mulig å lade fartøyene for batterielektrisk fremdrift.

– Når batteridrift fungerer offshore, viser det at teknologien er moden for krevende forhold og lengre drift uten tilgang på lading, sier Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder maritim transport i Enova.

Rekkevidden er cirka 655 nautiske mil elektrisk fremdrift, som tilsvarer 1200 kilometer – like langt som mellom Oslo og Tromsø på én lading.

Full-lades på ni timer

Det er planlagt rundt 35 MWh batteripakke på land. Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt ni timer.

– Tildelingen fra Enova er avgjørende for å realisere fartøyene, dertil et betydelig kvalitetsstempel til vårt konsept for batteridrevet supplyfartøy som fremtidig nullutslippsløsning, sier Østen Mortvedt, CEO og partner i Northshore.

Fartøyene skal settes i drift i 2029. Enovas tall viser at det vil redusere CO₂-utslippene med 3759 tonn årlig sammenlignet med et moderne dieselskip.