Kystens tillit til myndighetene er brutt
Stad skipstunnel ofret for mer tog og vei i øst, sier Hurtigbåtforbundet HRF i en uttalelse.
Kystverket/Snøhetta/Plomp
Statsminister Jonas Gahr Støre har rett i ett utsagn; mange er skuffet i dag; - alle de som har sett frem til alt det positive som realiseringen av Stad skipstunnel ville føre med seg. Men for de fleste med tilknytting til Vestlandet og maritim virksomhet i sin videste forstand er ordet skuffet altfor svakt. Vantro og sinne er ord som passer bedre etter Statsministerens budsjettlekkasje.
For sjøfarende betyr det at en fortsatt må passere den farligste delen av skipsleia med den usikkerhet og risiko det innebærer. Dette er området der mer enn tretti mennesker har mistet livet når vi ikke går altfor langt tilbake i tid, - og der mer enn to hundre har vært svært nær. Nestenulykker kalles det i andre sammenhenger og ville ført til granskinger og forbedrende tiltak, - men altså ikke langs kysten, så langt fra Oslogryta.
Statsministeren peker på at vi har fått bedre varsling! Var det det vi så eksempel på når «Amy» i forrige uke uventet traff Bergen, Tomrefjord og mange andre steder langs kysten? Regjeringen har tydeligvis lyttet mer til signaler fra «eksperter» på dette og hint med adresse på Østlandet enn på velbegrunnede argumenter fra sjøfolk og andre med nær tilknytning til kystenes næringer.
Ifølge vår statsminister har vi fått bedre skrog og bedre rutiner og følgelig er det ikke lenger behov for en dyr tunnel gjennom Stadlandet. Virkeligheten er en annen. Som følge av utviklingen i havbruksnæringen så passerer i dag mange flere mindre fartøy, samt slep (tauing) med konstruksjoner over Stadhavet, enn tidligere.
Heldigvis, vestlendingene gir seg ikke så lett og mange har i dag signalisert at kampen ikke er over.
HRF vil fortsatt stå sammen med sjøfolkene, maritime organisasjoner, kystkommunene, næringslivet og politiske partier som krever at prosjektet Stad skipstunnel fullføres. I 2021 var det bred enighet i Stortinget om at Stad skipstunnel skulle bygges. Kostnadene i 2026 er høyere, men ikke høyere enn det kostnadsøkningen innenfor anleggsbransjen tilsier.
Da gjenstår det å se om det bare blir Arbeiderpartiet som blir stående med svikerstempelet etter budsjettforhandlingen i høst.
Hurtigbåtforbundet HRF
v/ Ottar Aare og Bjarne Rygg
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

