JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NOR-oppgjøret

- Fikk styrket kjøpekrafta

Det generelle tillegget for NOR-utenriksavtalene, bortsett fra «Felles ferge», ble 6,3 prosent fra 1. november.
OPPSTART: Partene er klare til forhandlingene. På venstre side sitter Rederiforbundet, ledet av På Tangen, og på høyreside sitter de tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus.

OPPSTART: Partene er klare til forhandlingene. På venstre side sitter Rederiforbundet, ledet av På Tangen, og på høyreside sitter de tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus.

Jogvan Hugo Gardar

Kapteiner vil i snitt få over 70.000 kroner mer i lønn, mens de aller fleste styrmenn vil få en lønnsøkning på mellom 45.000 og 57.000 i året.

Det forteller Hans Sande, forhandlingsleder i NSOF.

Etter to dager med forhandlinger, kom Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene.

De tre organisasjonene har tilsammen rundt 4400 medlemmer på NOR-overenskomstene.

– Vi gikk inn i dette oppgjøret med en tydelig målsetting om å styrke våre medlemmers kjøpekraft, sier Sande.

Hans Sande, administrerende direktør i NSOF.

Hans Sande, administrerende direktør i NSOF.

Jogvan Hugo Gardar

Seks prosent vekst

Det generelle tillegget for NOR utenriksavtalene, bortsett fra «Felles ferge», ble 6,3 prosent fra 1. november.

Inflasjon neste år er forventet å bli på 3,3 prosent. Årets inflasjon havner trolig på rundt 3,7 prosent. Det betyr en vekst i reallønn for sjøfolkene i denne perioden på nærmere 6 prosent. Det melder sjømannsorganisasjonene i en pressemelding.

For utenriksfergene utgjør det generelle tillegget fra 1. november 5,11 prosent av en ramme på 5,9 prosent.

– Vi har i dette oppgjøret fått et betydelig generelt lønnsløft, samtidig som vi har løftet enkelte grupper og stillinger særskilt, sier Sjømannsforbundets leder, Kurt Inge Angell.

Kurt Inge Angell, forbundsleder i NSF.

Kurt Inge Angell, forbundsleder i NSF.

Jogvan Hugo Gardar

Bedre omsorgspermisjon

Oppgjøret har også ført til et tydeligere regelverk for omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel.

Til nå har flere sjøfolk måttet ta deler av permisjonen i forbindelse med fødsel uten lønn.

Den nye avtalen sikrer at retten til lønn følger permisjonen og sjømenn er nå sikret muligheten til å ta ut lønnet permisjon også i forkant av termin.

I tillegg sikrer avtalen at sjømannen i tillegg til slik omsorgspermisjon også kan ta ut inntil to uker med foreldrepermisjon. 

– I praksis betyr det at sjømannen i enkelte tilfeller kan få inntil fire uker med permisjon i forbindelse med fødsel, står det videre i pressemeldingen. 

Ekstra for matroser

Matroser i offshore med fagbrev løftes ett lønnstrinn.

– En matros som har åtte år med fagbrev rykker opp til lønnsgruppe ni. Dette, i tillegg til det generelle lønnstillegget på 6,3 prosent, får åtte-års matrosen en økning på 7,8 prosent, sier Angell. 

Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Dnmf.

Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Dnmf.

Jogvan Hugo Gardar

Bedre rettigheter ved turnusavvik

Sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og som ikke får avløsning som planlagt, har ikke hatt rett på kompensasjon før det har gått en uke.

Det har lenge vært en kilde til stor frustrasjon for sjøfolka.

– Heretter vil du ha rett på kompensasjon dersom du ikke får avløsning innen tre tjenestedager etter planlagt skiftedag, opplyser forhandlingssjef og administrerende direktør i Dnmf, Hege-Merethe Bengtsson. 

Partene er fornøyde

Årets oppgjør har i tillegg ført til blant annet økt verneombudsbudstillegg, ekstra lønnsløft og justeringer av stillinger i hotellet, bedre kompensasjon for ekstratjeneste og kompensasjon til hovedverneombudet.

I alle avtalene blir det innført et nytt bilag om likestilling og trakassering.

– Det har vært krevende forhandlinger som involverer én arbeidsgiver- og tre arbeidstakerorganisasjoner, og jeg er fornøyd med at vi kom i havn med et resultat som alle kan stå inne for, sier Rederiforbundets forhandlingsdirektør Pål Tangen.

Flere saker

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.

Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Oma Baatbyggeri

Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

Jan Morten Holst

Kobbefest i Tromsø Skipperforening

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

Tri Nguyen Dinh

Feiret at loven er vedtatt

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

– Vi ser dere ikke før det er for sent

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

Skjermdump fra kampanjen

Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres