NOR-oppgjøret
- Fikk styrket kjøpekrafta
Det generelle tillegget for NOR-utenriksavtalene, bortsett fra «Felles ferge», ble 6,3 prosent fra 1. november.
OPPSTART: Partene er klare til forhandlingene. På venstre side sitter Rederiforbundet, ledet av På Tangen, og på høyreside sitter de tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus.
Jogvan Hugo Gardar
Kapteiner vil i snitt få over 70.000 kroner mer i lønn, mens de aller fleste styrmenn vil få en lønnsøkning på mellom 45.000 og 57.000 i året.
Det forteller Hans Sande, forhandlingsleder i NSOF.
Etter to dager med forhandlinger, kom Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene.
De tre organisasjonene har tilsammen rundt 4400 medlemmer på NOR-overenskomstene.
– Vi gikk inn i dette oppgjøret med en tydelig målsetting om å styrke våre medlemmers kjøpekraft, sier Sande.
Hans Sande, administrerende direktør i NSOF.
Jogvan Hugo Gardar
Seks prosent vekst
Det generelle tillegget for NOR utenriksavtalene, bortsett fra «Felles ferge», ble 6,3 prosent fra 1. november.
Inflasjon neste år er forventet å bli på 3,3 prosent. Årets inflasjon havner trolig på rundt 3,7 prosent. Det betyr en vekst i reallønn for sjøfolkene i denne perioden på nærmere 6 prosent. Det melder sjømannsorganisasjonene i en pressemelding.
For utenriksfergene utgjør det generelle tillegget fra 1. november 5,11 prosent av en ramme på 5,9 prosent.
– Vi har i dette oppgjøret fått et betydelig generelt lønnsløft, samtidig som vi har løftet enkelte grupper og stillinger særskilt, sier Sjømannsforbundets leder, Kurt Inge Angell.
Kurt Inge Angell, forbundsleder i NSF.
Jogvan Hugo Gardar
Bedre omsorgspermisjon
Oppgjøret har også ført til et tydeligere regelverk for omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel.
Til nå har flere sjøfolk måttet ta deler av permisjonen i forbindelse med fødsel uten lønn.
Den nye avtalen sikrer at retten til lønn følger permisjonen og sjømenn er nå sikret muligheten til å ta ut lønnet permisjon også i forkant av termin.
I tillegg sikrer avtalen at sjømannen i tillegg til slik omsorgspermisjon også kan ta ut inntil to uker med foreldrepermisjon.
– I praksis betyr det at sjømannen i enkelte tilfeller kan få inntil fire uker med permisjon i forbindelse med fødsel, står det videre i pressemeldingen.
Ekstra for matroser
Matroser i offshore med fagbrev løftes ett lønnstrinn.
– En matros som har åtte år med fagbrev rykker opp til lønnsgruppe ni. Dette, i tillegg til det generelle lønnstillegget på 6,3 prosent, får åtte-års matrosen en økning på 7,8 prosent, sier Angell.
Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Dnmf.
Jogvan Hugo Gardar
Bedre rettigheter ved turnusavvik
Sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og som ikke får avløsning som planlagt, har ikke hatt rett på kompensasjon før det har gått en uke.
Det har lenge vært en kilde til stor frustrasjon for sjøfolka.
– Heretter vil du ha rett på kompensasjon dersom du ikke får avløsning innen tre tjenestedager etter planlagt skiftedag, opplyser forhandlingssjef og administrerende direktør i Dnmf, Hege-Merethe Bengtsson.
Partene er fornøyde
Årets oppgjør har i tillegg ført til blant annet økt verneombudsbudstillegg, ekstra lønnsløft og justeringer av stillinger i hotellet, bedre kompensasjon for ekstratjeneste og kompensasjon til hovedverneombudet.
I alle avtalene blir det innført et nytt bilag om likestilling og trakassering.
– Det har vært krevende forhandlinger som involverer én arbeidsgiver- og tre arbeidstakerorganisasjoner, og jeg er fornøyd med at vi kom i havn med et resultat som alle kan stå inne for, sier Rederiforbundets forhandlingsdirektør Pål Tangen.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

