Brudd i riggoppgjøret – går til Riksmekleren
Partene kom ikke til enighet under årets mellomoppgjør. Partene har bedt Riksmekleren om bistand til å finne en løsning.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Det ble brudd i forhandlingene mellom fagforbundet DSO og Norges Rederiforbund (NR) i årets mellomoppgjør for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger.
Også forbundene Styrke og SAFE avsluttet forhandlingene uten enighet. Nå går hele oppgjøret til mekling hos Riksmekleren.
Forhandlingene foregikk i Oslo 20. mai, og ble avsluttet natt til 21. mai, og var i utgangspunktet et rent lønnsoppgjør, men for DSO sto mer enn bare kroner og øre på spill.
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg.
Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder DSO
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg. Det fikk vi ikke forståelse for av motparten. Derfor søker vi nå bistand hos Riksmekleren, sier forhandlingsleder Hege-Merethe Bengtsson.
Les også: Mellomoppgjøret i gang
DSOs forhandlingsutvalg besto av representanter fra Odfjell Drilling, Transocean og Seadrill, med Bengtsson som forhandlingsleder og områdeansvarlig Erling Fasting som deltaker.
Jógvan H. Gardar
DSO forhandlet parallelt med Styrke og SAFE, og alle tre brøt til slutt forhandlingene med NR. Ifølge Styrkes forbundsleder Frode Alfheim lyktes de ikke å komme i mål:
– Vi vil fortsette forhandlingene hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet der, kan det bli streik på sokkelen, uttaer Alfheim på nettsiden til Styrke.
SAFE kaller, på sine nettsider, forhandlingene konstruktive, men uttrykker skuffelse over at det ikke ble løsning.
– Det betyr at vi nå må ha hjelp av Riksmekleren til å finne en løsning, sier forhandlingsleder Raymond Midtgård.
Flyteriggavtalen omfatter ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt boring og forpleining på permanent plasserte plattformer på norsk sokkel.
Dato for mekling er ennå ikke satt, men dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren, kan det bli konflikt på riggområdet.
Jógvan H. Gardar
Jógvan H. Gardar
Flere saker
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
JUBLER: Kadett Jørn Egset er strålende fornøyd med den nye kadettavtalen. Her avbildet iført kullfiltermaske i forbindelse med maling om bord.
Privat
Ny kadettavtale: – Helt fantastisk!
DYRERE MED EN ULYKKE: Sjømannsforbundets Kim Helge Fjereide påpeker at en ulykke er dyrere enn HMS-arbeid og oppfordrer flere til å delta på Verneombudskonferansen.
Tri Nguyen Dinh
Fortsatt mange ledige plasser på verneombudskonferansen
UNDER ANGREP: Rødehavet er et spesielt utsatt område for angrep. Her bryter oljetankeren «Cordelia Moon» ut i flammer, etter å ha blitt truffet av et missil i 2024. Bildet er fra en video houthiene offentliggjorde i etterkant.
rasjonsfoto: Houthi Military Media/REUTERS/NTB
Å få sjøfolk trygt hjem er vår viktigste oppgave
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh