Brudd i riggoppgjøret – går til Riksmekleren
Partene kom ikke til enighet under årets mellomoppgjør. Partene har bedt Riksmekleren om bistand til å finne en løsning.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Det ble brudd i forhandlingene mellom fagforbundet DSO og Norges Rederiforbund (NR) i årets mellomoppgjør for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger.
Også forbundene Styrke og SAFE avsluttet forhandlingene uten enighet. Nå går hele oppgjøret til mekling hos Riksmekleren.
Forhandlingene foregikk i Oslo 20. mai, og ble avsluttet natt til 21. mai, og var i utgangspunktet et rent lønnsoppgjør, men for DSO sto mer enn bare kroner og øre på spill.
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg.
Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder DSO
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg. Det fikk vi ikke forståelse for av motparten. Derfor søker vi nå bistand hos Riksmekleren, sier forhandlingsleder Hege-Merethe Bengtsson.
Les også: Mellomoppgjøret i gang
DSOs forhandlingsutvalg besto av representanter fra Odfjell Drilling, Transocean og Seadrill, med Bengtsson som forhandlingsleder og områdeansvarlig Erling Fasting som deltaker.
Jógvan H. Gardar
DSO forhandlet parallelt med Styrke og SAFE, og alle tre brøt til slutt forhandlingene med NR. Ifølge Styrkes forbundsleder Frode Alfheim lyktes de ikke å komme i mål:
– Vi vil fortsette forhandlingene hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet der, kan det bli streik på sokkelen, uttaer Alfheim på nettsiden til Styrke.
SAFE kaller, på sine nettsider, forhandlingene konstruktive, men uttrykker skuffelse over at det ikke ble løsning.
– Det betyr at vi nå må ha hjelp av Riksmekleren til å finne en løsning, sier forhandlingsleder Raymond Midtgård.
Flyteriggavtalen omfatter ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt boring og forpleining på permanent plasserte plattformer på norsk sokkel.
Dato for mekling er ennå ikke satt, men dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren, kan det bli konflikt på riggområdet.
Jógvan H. Gardar
Jógvan H. Gardar
Flere saker
Norled
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.