Brudd i riggoppgjøret – går til Riksmekleren
Partene kom ikke til enighet under årets mellomoppgjør. Partene har bedt Riksmekleren om bistand til å finne en løsning.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Det ble brudd i forhandlingene mellom fagforbundet DSO og Norges Rederiforbund (NR) i årets mellomoppgjør for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger.
Også forbundene Styrke og SAFE avsluttet forhandlingene uten enighet. Nå går hele oppgjøret til mekling hos Riksmekleren.
Forhandlingene foregikk i Oslo 20. mai, og ble avsluttet natt til 21. mai, og var i utgangspunktet et rent lønnsoppgjør, men for DSO sto mer enn bare kroner og øre på spill.
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg.
Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder DSO
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg. Det fikk vi ikke forståelse for av motparten. Derfor søker vi nå bistand hos Riksmekleren, sier forhandlingsleder Hege-Merethe Bengtsson.
Les også: Mellomoppgjøret i gang
DSOs forhandlingsutvalg besto av representanter fra Odfjell Drilling, Transocean og Seadrill, med Bengtsson som forhandlingsleder og områdeansvarlig Erling Fasting som deltaker.
Jógvan H. Gardar
DSO forhandlet parallelt med Styrke og SAFE, og alle tre brøt til slutt forhandlingene med NR. Ifølge Styrkes forbundsleder Frode Alfheim lyktes de ikke å komme i mål:
– Vi vil fortsette forhandlingene hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet der, kan det bli streik på sokkelen, uttaer Alfheim på nettsiden til Styrke.
SAFE kaller, på sine nettsider, forhandlingene konstruktive, men uttrykker skuffelse over at det ikke ble løsning.
– Det betyr at vi nå må ha hjelp av Riksmekleren til å finne en løsning, sier forhandlingsleder Raymond Midtgård.
Flyteriggavtalen omfatter ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt boring og forpleining på permanent plasserte plattformer på norsk sokkel.
Dato for mekling er ennå ikke satt, men dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren, kan det bli konflikt på riggområdet.
Jógvan H. Gardar
Jógvan H. Gardar
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug