Brudd i riggoppgjøret – går til Riksmekleren
Partene kom ikke til enighet under årets mellomoppgjør. Partene har bedt Riksmekleren om bistand til å finne en løsning.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Det ble brudd i forhandlingene mellom fagforbundet DSO og Norges Rederiforbund (NR) i årets mellomoppgjør for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger.
Også forbundene Styrke og SAFE avsluttet forhandlingene uten enighet. Nå går hele oppgjøret til mekling hos Riksmekleren.
Forhandlingene foregikk i Oslo 20. mai, og ble avsluttet natt til 21. mai, og var i utgangspunktet et rent lønnsoppgjør, men for DSO sto mer enn bare kroner og øre på spill.
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg.
Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder DSO
– Vi har kjempet for at ansvar, utdanning og kompetanse skal lønne seg. Det fikk vi ikke forståelse for av motparten. Derfor søker vi nå bistand hos Riksmekleren, sier forhandlingsleder Hege-Merethe Bengtsson.
Les også: Mellomoppgjøret i gang
DSOs forhandlingsutvalg besto av representanter fra Odfjell Drilling, Transocean og Seadrill, med Bengtsson som forhandlingsleder og områdeansvarlig Erling Fasting som deltaker.
Jógvan H. Gardar
DSO forhandlet parallelt med Styrke og SAFE, og alle tre brøt til slutt forhandlingene med NR. Ifølge Styrkes forbundsleder Frode Alfheim lyktes de ikke å komme i mål:
– Vi vil fortsette forhandlingene hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet der, kan det bli streik på sokkelen, uttaer Alfheim på nettsiden til Styrke.
SAFE kaller, på sine nettsider, forhandlingene konstruktive, men uttrykker skuffelse over at det ikke ble løsning.
– Det betyr at vi nå må ha hjelp av Riksmekleren til å finne en løsning, sier forhandlingsleder Raymond Midtgård.
Flyteriggavtalen omfatter ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt boring og forpleining på permanent plasserte plattformer på norsk sokkel.
Dato for mekling er ennå ikke satt, men dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren, kan det bli konflikt på riggområdet.
Jógvan H. Gardar
Jógvan H. Gardar
Flere saker
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen
Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres
Morten Kveim, NSOF, Ralf Stahlke, NSF og Andreas Bakken, Dnmf.
Jógvan H. Gardar
Krigsseilerne hedret på Bygdøynes
Arkiv
Kvinner i transport: Vold og trakassering skal kartlegges
Nils Ragnar Løvhaug
Dette skjer med lovforslaget nå
Olav Berge