Leder:
Et historisk gjennombrudd
Tri Nguyen Dinh
LEDER: Det var både historisk sus og lettelse i luften da regjeringen la fram det etterlengtede lovforslaget om norske lønnsvilkår til sjøs. En kamp som har pågått i over 16 år nærmer seg mål. Mye takket være det utrettelige arbeidet til sjømannsorganisasjonene – Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund – ser vi nå starten på en ny tid, der rettferdighet og konkurranse på like vilkår også gjelder til havs.
Dette handler ikke bare om lønn. Det handler om forutsigbarhet, rettferdighet og respekt for arbeid som utføres under krevende forhold. Det handler om en maritim næring uten sosial dumping, der norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane. Lovforslaget er ikke bare en anerkjennelse av sjøfolks innsats – det er også en investering i framtida for en næring der Norge fortsatt skal være verdensledende.
Motstanden fra rederiene og innsigelsene fra ESA er ikke uventede. Det gjør det bare tydeligere hvor modig og nødvendig dette grepet er. Regjeringen har stått støtt, og det skal de ha honnør for – like mye som de tre sjømannsorganisasjonene, som har stått sammen, holdt trykket oppe og aldri gitt seg.
Dette er sjøfolkets seier. En seier for organisering, samhold og et seriøst arbeidsliv. Men hele jobben er ikke gjort. Nå må vi følge løpet helt ut – og sørge for at loven ikke bare vedtas, men også blir effektivt håndhevet i praksis. Da vil dette kunne bli et vendepunkt for norsk maritim næring.
Leder i Maritim Logg nr 3 2025
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri