Leder
Lovforslaget som aldri blir ferdig
Jogvan Hugo Gardar
LEDER: Sjeldent har arbeidet med et lovforslag blitt restartet så ofte som lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel.
Arbeidet med å få på plass en etterlengtet lov som sikrer norske vilkår i norske farvann og på norsk sokkel har vært i gang under både Høyre-styrte og Ap-styrte regjeringer. De siste ti årene har det vært et tydelig flertall på Stortinget som støtter dette kravet, men motbakkene og omveiene for å komme i mål synes å være ubegrensede. Under Støre-regjeringen har fiskeri- og havministrene, særlig Bjørnar Skjæran og Cecilie Myrseth, sagt at de vil ha denne saken i mål.
Statsrådskifter i andre departement, på grunn av saker om fusk og annet, har ført til at man har byttet ut eller flyttet fiskeri- og havministrene. Det har gjort at arbeidet med lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel har blitt forsinket og utsatt. Gjentatte ganger.
Det er derfor med stor spenning sjømannsorganisasjonene venter på hva den ferske fiskeri- og havministeren, Marianne Sivertsen Næss, vil gjøre med lovforslaget som regjeringen har sagt de har som mål å få vedtatt før utgangen av 2024.
I de tre sjømannsorganisasjonene avventer en foreløpig, men det er en stor forventning til lovforslaget, som regjeringen altså har lovet skal komme snart.
Det merkes en tydelig utålmodighet i gangene i Maritimt Hus. Og det er det god grunn til, tatt i betraktning de mange restartene dette kravet har hatt gjennom årene.
Gratulerer med statsrådjobben, Marianne Sivertsen Næss! I det maritime miljøet er det stor spenning om hva du kommer til å gjøre med lovforslaget, som har vært varslet mange nok ganger nå.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Andreas Husa
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics


