Vaktskifte i Maritim Logg
LEDER: 1. mai gikk ansvarlig redaktør Omar Jørgensen av, etter å har vært en del av redaksjonen i Maritim Logg helt siden starten i 2008. Hans kjennskap til alle tre organisasjonene, og deres indre spenninger, har uten tvil sørget for å sikre balansegangen mellom de ulike interessene. Han har også vært en viktig grunn til at magasinet har fått en solid plass i organisasjonene, ikke minst ute blant medlemmene.
Denne jobben skal redaksjonen i Maritim Logg bygge videre på.
25. januar 2008 så Maritim Logg dagens lys. Det var en sammenslåing av tre blader, som på mange måter dekket de samme områdene - «Loggen», «Sjøoffiseren» og «Norsk Maskin-Tidende».
Den første lederen ble innledet slik «Bladet du nå leser er historisk. Med denne første utgaven av Maritim Logg blir det tette samarbeidet mellom Det norske maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund løftet fra administrasjonene og styrebordene og inn i din hverdag som medlem.»
Sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus jobber tett sammen på mange områder, samtidig som de jobber for sine særsaker. Dette gjør jobben i redaksjonen utfordrende og spennende. Når to av organisasjonene samtidig er med i LO, mens den tredje er med i UNIO, er det lett å forstå at vi har sterke interesser inne i vår hverdag. Denne balansegangen er det vår jobb å sikre når vi produserer Maritim Logg.
Vi skal dra nytte av fordelene det gir å ha et så stort spekter av interesser å dekke. Som det står i vår første leder: «Vi får større gjennomslagskraft og vi kan gå mer i dybden i skipsfartspolitikk, sjøsikkerhet og andre områder hvor sjømannsorganisasjonene har et stort felles engasjement.»
Siden 2018 har Maritim Logg vært styrt etter Redaktørplakaten. Dette er eierne enige om at vi fortsatt skal gjøre, og fra i vår er ansvarlig redaktør medlem av Redaktørforeningen, og Maritim Logg er medlem av Fagpressen. Med det forankrer vi magasinet i norsk pressetradisjon.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri