JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ta vare på de eldre sjøfolka

Fersk pensjonist Trond Skjærviks oppfordring til rederiene er: Ta vare på de eldre sjøfolkene!

Tri Nguyen Dinh

Etter 46 år på sjøen er det over. Trond Skjærvik mønstrer av. Han har hatt et rikholdig arbeidsliv på sjøen og som tillitsmann for Norsk Sjømannsforbund. Skjærvik satt i forbundsstyret fra 2014 til 2018 og NSFs landsstyre fra 2018 til 2022.

To dager for sent

2. august 2023 ble han pensjonist, men han hadde de nødvendige papirene for å seile fram til 18. januar i år. To dager etter at pairene gikk ut ble han oppringt av rederiet han jobbet i. De ønsket hjelp av Skjærvik.

– Da var det for sent. Det kribler og jeg savner sjøen, men jeg hadde sagt klart ifra til dem. Ville de ha min tjeneste måtte de ringe før 18. januar. Nå er det for sent, sier Skjærvik som avsluttet den lange karrieren med 19 år med fórfart i rederiet Eidsvaag.

Må utnytte kompetansen

Skjærvik har fått med seg at det er mangel på norske sjøfolk i alle segmenter. Selv om han har hatt det godt hos Eidsvaag og har vært fornøyd med sin arbeidsgiver, oppfordrer han alle norske rederier om å ta vare på sine eldre sjøfolk.

– Nå som det er mangel på sjøfolk er det ekstra viktig å beholde kompetansen lengst mulig. Det må legges til rette for at eldre sjøfolk kan stå lengst mulig i jobb. Og så må rederiene være oppmerksom på hvor lenge papirene til oss eldre varer. I mitt tilfelle ble ikke min kompetanse benyttet før papirene gikk ut. Det er litt synd når man vet det er mangel på kompetanse, sier den kokekyndige lettmatrosen.

STCW-sertifikatet varer bare fem år, før man må fornye det. Det koster mellom 15-20.000 kroner. Det er uaktuelt for Skjærvik.

– Kunne du tenkt deg å seile til du ble 70 år?

– Det er mulig, hvis helsen hadde holdt og ting hadde vært lagt til rette for det. Det kribler fortsatt når jeg ser skip seile forbi og jeg vet det er stolte sjøfolk om bord. Men akkurat nå er jeg veldig fornøyd med å være pensjonist, sier 67-åringen.

Flere saker

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.

Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Oma Baatbyggeri

Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

Jan Morten Holst

Kobbefest i Tromsø Skipperforening

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

Tri Nguyen Dinh

Feiret at loven er vedtatt

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

– Vi ser dere ikke før det er for sent

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

Skjermdump fra kampanjen

Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres