Nytt program for nye tider
På landsmøtet i september legger det avgående NSOF-styret fram forbundets programerklæring for perioden 2024-2026. Den presenterer de viktigste områdene organisasjonen vil prioritere å jobbe med de nærmeste årene.
STRATEGISAMLING: Styret og ledelsen i NSOF møttes i mai for å jobbe med strategien for den kommende perioden. Fra venstre: Reidar Tangen, Marius Mandal Bårdsgjerde, Marius Strømmen, Pål Vidar Ramberg, Hilde Brubakk, Dagfinn Kristiansen, Alf Zachariassen, Hans Sande, Morten Kveim, Martha Nordal, Remi Svensen, Gyrid Margrete Angelsen, Trond Løfgren og Endre Borgen Mæland.
Nils Ragnar Løvhaug
– Det er viktig at vi lytter til medlemmene våre. De skal lese og kjenne seg igjen i programmet, og oppleve at våre mål og visjoner er både konkrete, relevante og målbare, sier direktør Hans Sande.
Må våge å velge
I mai møttes styret og ledelsen i forbundet til strategisamling, der de jobbet intenst med å utforme den nye programerklæringen – blant annet med utgangspunkt i NSOFs seneste medlemsundersøkelse. Arbeidet fortsatte under styrets møte på Svalbard i starten av juni.
– Det har vært en rivende utvikling i maritim sektor siden vi lagde vår forrige programerklæring, med nye fremvoksende næringer, hardere kamp om medlemmene og ikke minst en helt annen beredskapssituasjon. Vi må våge å prioritere og ta valg om hvordan vi skal møte utfordringene, mener Sande.
Fire fokusområder
I forkant av at den nye programerklæringen presenteres for landsmøtet, letter han litt på sløret om hva som kommer til å bli noen av de mest sentrale satsingsområdene.
– Vi har hatt et mål om prøve å dra ned antall fokusområder fra tidligere program. De fire viktigste punktene kommer til å være arbeidsliv og arbeidsvilkår, maritim utdanning, HMS og familiepolitikk.
Flere saker
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU

