Nytt program for nye tider
På landsmøtet i september legger det avgående NSOF-styret fram forbundets programerklæring for perioden 2024-2026. Den presenterer de viktigste områdene organisasjonen vil prioritere å jobbe med de nærmeste årene.
STRATEGISAMLING: Styret og ledelsen i NSOF møttes i mai for å jobbe med strategien for den kommende perioden. Fra venstre: Reidar Tangen, Marius Mandal Bårdsgjerde, Marius Strømmen, Pål Vidar Ramberg, Hilde Brubakk, Dagfinn Kristiansen, Alf Zachariassen, Hans Sande, Morten Kveim, Martha Nordal, Remi Svensen, Gyrid Margrete Angelsen, Trond Løfgren og Endre Borgen Mæland.
Nils Ragnar Løvhaug
– Det er viktig at vi lytter til medlemmene våre. De skal lese og kjenne seg igjen i programmet, og oppleve at våre mål og visjoner er både konkrete, relevante og målbare, sier direktør Hans Sande.
Må våge å velge
I mai møttes styret og ledelsen i forbundet til strategisamling, der de jobbet intenst med å utforme den nye programerklæringen – blant annet med utgangspunkt i NSOFs seneste medlemsundersøkelse. Arbeidet fortsatte under styrets møte på Svalbard i starten av juni.
– Det har vært en rivende utvikling i maritim sektor siden vi lagde vår forrige programerklæring, med nye fremvoksende næringer, hardere kamp om medlemmene og ikke minst en helt annen beredskapssituasjon. Vi må våge å prioritere og ta valg om hvordan vi skal møte utfordringene, mener Sande.
Fire fokusområder
I forkant av at den nye programerklæringen presenteres for landsmøtet, letter han litt på sløret om hva som kommer til å bli noen av de mest sentrale satsingsområdene.
– Vi har hatt et mål om prøve å dra ned antall fokusområder fra tidligere program. De fire viktigste punktene kommer til å være arbeidsliv og arbeidsvilkår, maritim utdanning, HMS og familiepolitikk.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Andreas Husa
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics


