– Vi må fylle på!
Sea 1 Offshore, tidligere Siem Offshore, fikk den gjeve opplæringsprisen.
STOLT PRISVINNER: Tore Lillestø i midten, flankert av Line Heimstad og statsråd Marianne Sivertsen Næss.
Tri Nguyen Dinh
– Dette er en pris som henger høyt for oss. Jeg har lenge vært misunnelig på de rederiene som har fått den før. Endelig er det vår tur, sa en stolt Tore Lillestø, Chief Operations Officer i Sea 1 Offshore.
Det var fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss som fikk æren av å dele ut prisen til «Årets maritime lærebedrift. Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse står bak utdelingen.
– Prisen er for å skape oppmerksomhet om bedrifter som gjør en særlig innsats for rekruttering til sjømannsyrket, sier styreleder i stiftelsen, Line Heimstad.
– Opplæring av framtidig ungdom er viktig for både oss og næringen. Vi må fylle på. Vi må ha gode sjøfolk for å drifte skipene, men også fordi vi trenger maritim kompetanse i bedrifter og organisasjoner på land, sier Lillestø.
Han vil på ingen måte ta hele æren for prisen selv og takker yrkesaktive sjøfolk som er med på å videreføre kompetansen sin til yngre generasjoner.
– Hele næringen må jobbe sammen for rekruttering. Nå står vi overfor en utfordring med å få jenter til sjøs. Sea 1 Offshore håper å være med og bidra til dette framover, lover Lillestø.
Juryen la blant annet vekt på at rederiet i 2023 kontinuerlig hadde 14 lærlinger om bord på sine skip. Majoriteten av lærlinger hos Siem ansettes videre i rederiet, og representerer verdifull ung arbeidskraft. Rederiet tar også inn kadetter fra fagskolene hvert år. Rederiet har dessuten hatt et betydelig antall elever inne i praksis, før de har søkt om lærlingeplass, og mange har i etterkant søkt seg til rederiet, heter det i begrunnelsen.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri