Bekymret for skyggeflåten
FLAGGFROKOST: Hans Sande diskuterer den maritime situasjonen internasjonalt med Anna Karin Rasmussen fra Sjøfartsdirektoratet, fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og direktør Knut Arild Hareide i Rederiforbundet.
Nils Ragnar Løvhaug
«Navigering i en urolig verden» var temaet for Flaggfrokost hos Rederiforbundet torsdag 6. februar, der NSOF-direktør Hans Sande var blant paneldeltakerne som diskuterte internasjonale utfordringer skipsfarten står overfor – blant annet den voksende skyggeflåten i norske og internasjonale farvann.
- Hver dag seiler det 60.000 båter med 1,5 millioner sjøfolk på verdenshavene. Det er sjøfolka som merker det først om noe skjer, og vi er bekymra på vegne av dem når det oppstår kriser. Sjøfolk må skånes mest mulig fra uroligheter, ellers vil vi slite enda mer i framtida med å motivere folk til å dra til sjøs, påpekte Sande, og uttrykte bekymring for sjøfolka om bord på skyggeflåten:
- Dessverre seiler bare knappe 400.000 sjøfolk på tariffavtale, og enda færre for rederier som er tilsluttet arbeidsgiverorganisasjoner. Vi deler bekymringene for skyggeflåten - det er ikke tvil om at mange seiler for lut og kaldt vann der. Gjennom ITF jobber vi iherdig for å komme i kontakt med sjøfolk som ikke får lønn eller jobber på uforsvarlige skip. Men det er vanskelig å komme til på skipene, og eierne benytter muligheten til å holde lavere lønninger når man ikke blir inspisert.
Det er sjøfolka som merker det først om noe skjer, og vi er bekymra på vegne av dem når det oppstår kriser.
- Avgjørende rolle
Blant de andre deltakerne under flaggfrokosten var fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og NR-direktør Knut Arild Hareide.
- Norsk skipsfart har gjennom historien vært en bærebjelke for vår økonomi, vår identitet og vår rolle i verden. Med klimakrise og økende global usikkerhet spiller norsk skipsfart i dag en ny og avgjørende rolle når det handler om Norges sikkerhet. Maritim sikkerhet er nasjonal sikkerhet. Det norske flagget betyr noe på havet - det symboliserer trygghet, pålitelighet og profesjonalitet. Regjeringen ser alvorlig på all aktivitet som kan true nasjonal sikkerhet, og jobber kontinuerlig med å utvikle skipsfartsberedskapen, poengterte statsråd Næss.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri