Bekymret for skyggeflåten
FLAGGFROKOST: Hans Sande diskuterer den maritime situasjonen internasjonalt med Anna Karin Rasmussen fra Sjøfartsdirektoratet, fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og direktør Knut Arild Hareide i Rederiforbundet.
Nils Ragnar Løvhaug
«Navigering i en urolig verden» var temaet for Flaggfrokost hos Rederiforbundet torsdag 6. februar, der NSOF-direktør Hans Sande var blant paneldeltakerne som diskuterte internasjonale utfordringer skipsfarten står overfor – blant annet den voksende skyggeflåten i norske og internasjonale farvann.
- Hver dag seiler det 60.000 båter med 1,5 millioner sjøfolk på verdenshavene. Det er sjøfolka som merker det først om noe skjer, og vi er bekymra på vegne av dem når det oppstår kriser. Sjøfolk må skånes mest mulig fra uroligheter, ellers vil vi slite enda mer i framtida med å motivere folk til å dra til sjøs, påpekte Sande, og uttrykte bekymring for sjøfolka om bord på skyggeflåten:
- Dessverre seiler bare knappe 400.000 sjøfolk på tariffavtale, og enda færre for rederier som er tilsluttet arbeidsgiverorganisasjoner. Vi deler bekymringene for skyggeflåten - det er ikke tvil om at mange seiler for lut og kaldt vann der. Gjennom ITF jobber vi iherdig for å komme i kontakt med sjøfolk som ikke får lønn eller jobber på uforsvarlige skip. Men det er vanskelig å komme til på skipene, og eierne benytter muligheten til å holde lavere lønninger når man ikke blir inspisert.
Det er sjøfolka som merker det først om noe skjer, og vi er bekymra på vegne av dem når det oppstår kriser.
- Avgjørende rolle
Blant de andre deltakerne under flaggfrokosten var fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og NR-direktør Knut Arild Hareide.
- Norsk skipsfart har gjennom historien vært en bærebjelke for vår økonomi, vår identitet og vår rolle i verden. Med klimakrise og økende global usikkerhet spiller norsk skipsfart i dag en ny og avgjørende rolle når det handler om Norges sikkerhet. Maritim sikkerhet er nasjonal sikkerhet. Det norske flagget betyr noe på havet - det symboliserer trygghet, pålitelighet og profesjonalitet. Regjeringen ser alvorlig på all aktivitet som kan true nasjonal sikkerhet, og jobber kontinuerlig med å utvikle skipsfartsberedskapen, poengterte statsråd Næss.
Flere saker
Plass til alle – en nødvendighet
DEKKSSJEF PÅ TUR: Jobben er den samme, men tittelen kan bli ny for norske styrmenn.
RASJONSFOTO: Jógvan H. Gardar
– En viktig og riktig jobb
Jógvan H. Gardar
Den lange veien til norske lønnsvilkår
REKRUTTERING: Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, påpekte hvor viktig rekrutteringen til maritime yrker er.
Jógvan H. Gardar
Søkelys på rekruttering og beredskap
SKIPSBESØK: Håkon Eidset på siste skipsbesøk i Aberdeen, sammen med en av de som skal ta over besøkene på NIS-skipene, Vidar J. Vartdal.
Jogvan Hugo Gardar
Fra tillitsvalgt til nøkkelperson
KLARE FOR KUNNSKAP: Representanter for den maritime klyngen sparket i gang det nye forskningsprosjektet. Fra venstre: Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund; Markus Koch, forsker og prosjektleder i Stami; Evelyn Blom-Dahl, NHO Sjøfart; Knut Arild Hareide; Norges Rederiforbund; Kristina Sigurdsdottir Hansen, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet; Kim-Helge Fjereide, Norsk Sjømannsforbund; Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund og Fride Solbakken, Maritimt Forum.
Norsk Sjøoffisersforbund