Bestiller ny satellitt for å sikre norsk havovervåking
Kystverket bestiller ny AIS-satellitt på rekordtid. Den nye satellitten skal erstatte tre aldrende satellitter og vil kunne registrere 1,5 millioner skipssignaler daglig
Tre av Kystverkets sentrale aktører i arbeidet med å sørge for at Norge opprettholder sin evne til havovervåkning: Fra venstre Bjørnar Kleppe, Arve Dimmen og kystdirektør Einar Vik Arset.
Kystverket, illustrasjon SFL
Bestiller ny satellitt for å sikre norsk havovervåking
Kystverket har bestilt en ny AIS-satellitt som skal erstatte flere aldrende satellitter i den norske havovervåkingsflåten. Den nye satellitten, AISSat-4, skal bygges i samarbeid med Norsk Romsenter og ventes å være klar for oppskyting i februar 2026.
– AISsat-4 blir et verdifullt tilskudd i en fase der flere av våre operative satellitter nærmer seg slutten av sin forventa levetid, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Av dagens fem operative satellitter forventes tre å gå ut av drift i løpet av 2025, noe som vil redusere flåten til kun to satellitter. Den nye satellitten får en prislapp på 15 millioner kroner og skal bygges av canadiske Space Flight Laboratories (SFL).
– Med erfaring helt fra den første AIS-satellitten skutt opp i 2010, er denne siste bestillingen mer å regne som hyllevare enn et forskningsprosjekt, sier Sivert Bakken, prosjektleder for AISsat-4 ved Norsk Romsenter.
Den nye satellitten vil kunne registrere minst 1,5 millioner unike AIS-signal per døgn. Dataene skal brukes av flere etater, blant annet til å bekjempe ulovlig fiske.
– Vi har samarbeidet lenge med SFL og føler oss trygge på at utviklingen av AISSat-4 vil gå som planlagt, sier Christian Hanssen-Hauglie, administrerende direktør ved Norsk Romsenter.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri