Hovedoppgjør for passasjerskip i kystfart
God dialog ga godt resultat
Onsdag 15. mai kom partene til enighet i lønnsoppgjøret for passasjerskip i norsk kystfart.
ARBEIDSGIVERNE: Pål Tangen (nr. tre fra venstre) ledet delegasjonen til Norges Rederiforbund. Her ønsker han velkommen til forhandlingene.
Jógvan Hugo Gardar
I år er det hovedoppgjør. Det betyr at det ikke bare forhandles om lønn, men også viktige tekstendringer i avtalen.
DELEGASJONENE: De tre delegasjonenen fra Maritimt Hus klare til å starte forhandlingene i hovedoppgjøret for passasjerskip i norsk kystfart.
Jógvan Hugo Gardar
Forhandlingene foregikk paralellt, slik at alle tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus var samlet i lokalene til Norges Rederiforbund under forhandlingene.
Forhandlingslederne Hege-Merethe Bengtsson fra Det norske maskinistforbund, Jan-Erik Lundby fra Norsk Sjømannsforbund og Trond Løfgren fra Norsk Sjøooffisersforbund sier at de er godt fornøyde med resultatet.
- Det har vært god dialog mellom partene underveis i forhandlingene, og sjømannsorganisasjonene har samarbeidet godt. Vi er godt fornøyd med å ha fått gjennomslag for noen av våre viktigste krav. Vi har blant annet fått gjennomslag i §2.3 hvor pålagt ekstra tjeneste har fått en begrensning på 5 dager. Dette er vi veldig godt fornøyd med, sier de.
Med virkning fra 1. april 2024 gis det et generelt tillegg på 5,35 prosent.
ARBEIDSGIVERNE: Pål Tangen (nr. tre fra venstre) ledet delegasjonen til Norges Rederiforbund. Her ønsker han velkommen til forhandlingene.
Jógvan Hugo Gardar
Flere saker
Glimt fra høstens skipsbesøk
Riksrevisjonen
Ny Riksrevisjonsrapport om Alexander Kielland-ulykken
Vigdis Askjem
Du kan fortsatt bidra
Arkivaren pensjonerer seg
Remøy Shipping
126 år gammel rederi selges til Saudi-Arabia
Det vil nå komme flere satsinger for havvind på norsk sokkel.
Ole Jørgen Bratland/Equinor


