Økende antall ulykker i 2024
Illustrasjonsfoto/Dag Inge Smedvik
I 2024 registrerte Sjøfartsdirektoratet seks prosent flere ulykker og nestenulykker enn året før. Ikke siden 2008 har tallet vært så høyt. Fem personer omkom om bord i næringsfartøy i året som gikk.
I alt ble det registrert 1154 hendelser på næringsfartøy i 2024. Halvparten er ulykker og den andre halvparten nestenulykker. Av de i alt 566 ulykkene i 2024, var 294 skipsulykker, mens 272 var personulykker. Det har vært en økning i skipsulykker, mens personulykker holder seg på samme nivå som foregående år.
– I tillegg til gode sikkerhetsstyringssystemer, må vi jobbe systematisk med arbeidsmiljø og trivsel for å få ned ulykkestallene og gjøre hverdagen til sjøs tryggere. Alle ansatte, uansett hvem de er og hva de står for, skal føle seg trygge, verdsatt og ivaretatt av sine kolleger. Bare da kan vi være sikre på at alle tør si ifra om risikofylte forhold og bidra til forbedring, kommenterer administrerende direktør Hans Sande i NSOF.
Lasteskip er den fartøygruppen med flest ulykker i 2024, og denne gruppen står for halvparten av ulykkene. Tilsvarende tall for fiskefartøy og passasjerskip er henholdsvis 24 og 25 prosent.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug