Sjøfartsdirektoratet:
Økning i nestenulykker og ulykker med næringsfartøy
Sjøfartsdirektoratet registrerte 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024. Skipsulykker økte, mens personulykker holdt seg på samme nivå. Lasteskip sto for halvparten av ulykkene, ifølge direktoratets nye ulykkesstatistikk.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Sjøfartsdirektoratet registrerte 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024 – en økning på seks prosent fra 2023. Halvparten var ulykker, resten nestenulykker, ifølge direktoratets nye ulykkesstatistikk.
– Fem personer omkom om bord på næringsfartøy. Det er fem for mange, og fem familier som aldri blir det samme igjen, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
I tillegg forliste 16 fartøy, hvorav de fleste var mindre fiskefartøy.
Sjøfartsdirektoratet opplyser at av de 566 ulykkene i 2024 var 294 skipsulykker og 272 personulykker. Skipsulykkene økte med 26 tilfeller fra året før, mens personulykker holdt seg på samme nivå.
– Lasteskip er den fartøygruppen med flest ulykker i 2024 og står for halvparten av dem. Fiskefartøy og passasjerskip utgjør henholdsvis 24 og 25 prosent, sier Vegar Berntsen, seksjonssjef for risikostyring og analyse i Sjøfartsdirektoratet.
De fleste hendelsene gjaldt norske fartøy, som sto for 95 prosent av tilfellene.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri