Sjøfartsdirektoratet:
Økning i nestenulykker og ulykker med næringsfartøy
Sjøfartsdirektoratet registrerte 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024. Skipsulykker økte, mens personulykker holdt seg på samme nivå. Lasteskip sto for halvparten av ulykkene, ifølge direktoratets nye ulykkesstatistikk.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Sjøfartsdirektoratet registrerte 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024 – en økning på seks prosent fra 2023. Halvparten var ulykker, resten nestenulykker, ifølge direktoratets nye ulykkesstatistikk.
– Fem personer omkom om bord på næringsfartøy. Det er fem for mange, og fem familier som aldri blir det samme igjen, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
I tillegg forliste 16 fartøy, hvorav de fleste var mindre fiskefartøy.
Sjøfartsdirektoratet opplyser at av de 566 ulykkene i 2024 var 294 skipsulykker og 272 personulykker. Skipsulykkene økte med 26 tilfeller fra året før, mens personulykker holdt seg på samme nivå.
– Lasteskip er den fartøygruppen med flest ulykker i 2024 og står for halvparten av dem. Fiskefartøy og passasjerskip utgjør henholdsvis 24 og 25 prosent, sier Vegar Berntsen, seksjonssjef for risikostyring og analyse i Sjøfartsdirektoratet.
De fleste hendelsene gjaldt norske fartøy, som sto for 95 prosent av tilfellene.
Flere saker
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
JUBLER: Kadett Jørn Egset er strålende fornøyd med den nye kadettavtalen. Her avbildet iført kullfiltermaske i forbindelse med maling om bord.
Privat
Ny kadettavtale: – Helt fantastisk!
DYRERE MED EN ULYKKE: Sjømannsforbundets Kim Helge Fjereide påpeker at en ulykke er dyrere enn HMS-arbeid og oppfordrer flere til å delta på Verneombudskonferansen.
Tri Nguyen Dinh
Fortsatt mange ledige plasser på verneombudskonferansen
UNDER ANGREP: Rødehavet er et spesielt utsatt område for angrep. Her bryter oljetankeren «Cordelia Moon» ut i flammer, etter å ha blitt truffet av et missil i 2024. Bildet er fra en video houthiene offentliggjorde i etterkant.
rasjonsfoto: Houthi Military Media/REUTERS/NTB
Å få sjøfolk trygt hjem er vår viktigste oppgave
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh