Sjøfartsdirektoratet:
Økning i nestenulykker og ulykker med næringsfartøy
Sjøfartsdirektoratet registrerte 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024. Skipsulykker økte, mens personulykker holdt seg på samme nivå. Lasteskip sto for halvparten av ulykkene, ifølge direktoratets nye ulykkesstatistikk.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Sjøfartsdirektoratet registrerte 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024 – en økning på seks prosent fra 2023. Halvparten var ulykker, resten nestenulykker, ifølge direktoratets nye ulykkesstatistikk.
– Fem personer omkom om bord på næringsfartøy. Det er fem for mange, og fem familier som aldri blir det samme igjen, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
I tillegg forliste 16 fartøy, hvorav de fleste var mindre fiskefartøy.
Sjøfartsdirektoratet opplyser at av de 566 ulykkene i 2024 var 294 skipsulykker og 272 personulykker. Skipsulykkene økte med 26 tilfeller fra året før, mens personulykker holdt seg på samme nivå.
– Lasteskip er den fartøygruppen med flest ulykker i 2024 og står for halvparten av dem. Fiskefartøy og passasjerskip utgjør henholdsvis 24 og 25 prosent, sier Vegar Berntsen, seksjonssjef for risikostyring og analyse i Sjøfartsdirektoratet.
De fleste hendelsene gjaldt norske fartøy, som sto for 95 prosent av tilfellene.
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø

