Solstad planlegger utbytte i år
Solstad Offshore leverte sterke resultater i 2024 og kunne vise til en ordreinngang på 5,6 milliarder kroner.
Solstad ASA
Solstad Offshore ASA la frem fjerde kvartal- og helårsresultater for 2024 klokken 09:00 12. februar. Rederiet har i dag 2300 ansatte, 39 fartøy, og har kontorer over hele verden.
Solstad Offshore leverte sterke resultater i 2024 og kunne vise til en ordreinngang på 5,6 milliarder kroner, noe som tilsvarer en forholdet mellom nye ordre og leverte oppdrag var 2 til 1. Det betyr at selskapet fikk inn dobbelt så mange nye kontrakter som det leverte i perioden. og planlegger å begynne med kvartalsvise utbetalinger av utbytte fra andre halvår 2025.
Selskapet hadde en justert driftsresultat (EBITDA) på 1,379 milliarder kroner for året, hvorav 436 millioner kom i fjerde kvartal. Årets nettoresultat endte på 1,283 milliarder kroner.
Redusert gjeld
For å styrke økonomien har Solstad Offshore redusert gjelden med 1 milliard kroner gjennom et forlik i saken om "Maximus Residual Claim" og en ny finansieringsavtale, etter et oppgjør knyttet til "Maximus Residual Claim" og økt egenkapitalen med 1,3 milliarder kroner, slik at den nå er på totalt 3,1 milliarder ved årsslutt. I tillegg har selskapet investert i "Omega Subsea" for å styrke sin satsing innen undervannsoperasjoner.
Delt i to
I 2024 ble konsernet delt i to, med Solstad Offshore og Solstad Maritime som separate selskaper. Solstad Offshore eier 27,3 prosent av Solstad Maritime, som leverte et sterkt resultat med en justert EBITDA på 3,234 milliarder kroner og et nettoresultat på 2,637 milliarder kroner. Solstad Maritime planlegger å utbetale utbytte på 0,50 kroner per aksje for fjerde kvartal og forventer et driftsresultat mellom 3,9 og 4,2 milliarder kroner i 2025.
Solstad Offshore forventer en justert EBITDA på mellom 1,3 og 1,6 milliarder kroner for 2025, og selskapets utnyttelsesgrad var på 86 prosent i fjerde kvartal. Videre og med et positivt marked ser selskapet lyst på fremtiden.
Solstad ASA
Flere saker
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
FORFATTEREN: Tor Ola Svennevig håper sjøfolk vil fortsette å romantisere det som har vært så viktig for denne yrkesgruppen gjennom flere hundre år.
Tri Nguyen Dinh


