Solstad planlegger utbytte i år
Solstad Offshore leverte sterke resultater i 2024 og kunne vise til en ordreinngang på 5,6 milliarder kroner.
Solstad ASA
Solstad Offshore ASA la frem fjerde kvartal- og helårsresultater for 2024 klokken 09:00 12. februar. Rederiet har i dag 2300 ansatte, 39 fartøy, og har kontorer over hele verden.
Solstad Offshore leverte sterke resultater i 2024 og kunne vise til en ordreinngang på 5,6 milliarder kroner, noe som tilsvarer en forholdet mellom nye ordre og leverte oppdrag var 2 til 1. Det betyr at selskapet fikk inn dobbelt så mange nye kontrakter som det leverte i perioden. og planlegger å begynne med kvartalsvise utbetalinger av utbytte fra andre halvår 2025.
Selskapet hadde en justert driftsresultat (EBITDA) på 1,379 milliarder kroner for året, hvorav 436 millioner kom i fjerde kvartal. Årets nettoresultat endte på 1,283 milliarder kroner.
Redusert gjeld
For å styrke økonomien har Solstad Offshore redusert gjelden med 1 milliard kroner gjennom et forlik i saken om "Maximus Residual Claim" og en ny finansieringsavtale, etter et oppgjør knyttet til "Maximus Residual Claim" og økt egenkapitalen med 1,3 milliarder kroner, slik at den nå er på totalt 3,1 milliarder ved årsslutt. I tillegg har selskapet investert i "Omega Subsea" for å styrke sin satsing innen undervannsoperasjoner.
Delt i to
I 2024 ble konsernet delt i to, med Solstad Offshore og Solstad Maritime som separate selskaper. Solstad Offshore eier 27,3 prosent av Solstad Maritime, som leverte et sterkt resultat med en justert EBITDA på 3,234 milliarder kroner og et nettoresultat på 2,637 milliarder kroner. Solstad Maritime planlegger å utbetale utbytte på 0,50 kroner per aksje for fjerde kvartal og forventer et driftsresultat mellom 3,9 og 4,2 milliarder kroner i 2025.
Solstad Offshore forventer en justert EBITDA på mellom 1,3 og 1,6 milliarder kroner for 2025, og selskapets utnyttelsesgrad var på 86 prosent i fjerde kvartal. Videre og med et positivt marked ser selskapet lyst på fremtiden.
Solstad ASA
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø