Spennende havvindavtale
Alliansen Ventyr vant konkurransen om å få bygge ut Sørlige Nordsjø II, det første havvindområdet på norsk sokkel. Sjømanns-organisasjonene er positive, men vil stille klare krav.
NYBROTTSARBEID: Sjømannsorganisasjonene har klare forventninger til vindkraftutbyggingen i Nordsjøen.
Håvard Sæbø
– Vi er svært fornøyde med at regjeringen har landet en vellykket budrunde knyttet til Sørlige Nordsjø II. Nå er det essensielt at vi raskt får på plass rammevilkår som sikrer optimal bruk av den verdensledende spisskompetansen norske sjøfolk besitter og som er avgjørende for å lykkes med havvindprosjekter på norsk sokkel, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Verdens dypeste
Ventyr er eid av Parkwind, et uavhengig selskap som utvikler, finansierer og driver vindparker til havs, og av Ingka, som er investeringsselskapet til Ikea.
Sørlige Nordsjø II ligger helt sør i Nordsjøen, nær grensen til Danmark. Vindturbinene skal stå 140 kilometer fra land på cirka 60 meters dyp, noe som er ny verdensrekord for bunnfast havvind.
Forventer norske vilkår
Sjømannsorganisasjonene har klare forventninger til havvindutbyggingen.
– Det norske maskinistforbund er positive til regulert miljøeffektiv næringsutvikling i havrommet, forutsatt at sikkerhet, internasjonalt og nasjonalt regelverk samt norske lønns- og arbeidsvilkår ligger til grunn. Vi forutsetter også at en slik utvikling skjer i samarbeid med de som allerede arbeider, forvalter og høster av vårt felles marine miljø, slik at alle FN sine bærekraftige mål oppnås, sier fagsjef og assisterende direktør Odd Rune Malterud i Dnmf.
– Økt maritim aktivitet på kyst og sokkel i Norge er utgangspunktet svært positivt. Det fordres imidlertid at det skjer med basis i norske lønns- og arbeidsvilkår, samt at sikkerhet og miljøhensyn er ivaretatt på en god måte, supplerer forbundsleder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund.
Flere saker
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri
Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden
FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.
Jan Morten Holst
Kobbefest i Tromsø Skipperforening
ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.
Tri Nguyen Dinh
Feiret at loven er vedtatt
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen