Spennende havvindavtale
Alliansen Ventyr vant konkurransen om å få bygge ut Sørlige Nordsjø II, det første havvindområdet på norsk sokkel. Sjømanns-organisasjonene er positive, men vil stille klare krav.
NYBROTTSARBEID: Sjømannsorganisasjonene har klare forventninger til vindkraftutbyggingen i Nordsjøen.
Håvard Sæbø
– Vi er svært fornøyde med at regjeringen har landet en vellykket budrunde knyttet til Sørlige Nordsjø II. Nå er det essensielt at vi raskt får på plass rammevilkår som sikrer optimal bruk av den verdensledende spisskompetansen norske sjøfolk besitter og som er avgjørende for å lykkes med havvindprosjekter på norsk sokkel, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Verdens dypeste
Ventyr er eid av Parkwind, et uavhengig selskap som utvikler, finansierer og driver vindparker til havs, og av Ingka, som er investeringsselskapet til Ikea.
Sørlige Nordsjø II ligger helt sør i Nordsjøen, nær grensen til Danmark. Vindturbinene skal stå 140 kilometer fra land på cirka 60 meters dyp, noe som er ny verdensrekord for bunnfast havvind.
Forventer norske vilkår
Sjømannsorganisasjonene har klare forventninger til havvindutbyggingen.
– Det norske maskinistforbund er positive til regulert miljøeffektiv næringsutvikling i havrommet, forutsatt at sikkerhet, internasjonalt og nasjonalt regelverk samt norske lønns- og arbeidsvilkår ligger til grunn. Vi forutsetter også at en slik utvikling skjer i samarbeid med de som allerede arbeider, forvalter og høster av vårt felles marine miljø, slik at alle FN sine bærekraftige mål oppnås, sier fagsjef og assisterende direktør Odd Rune Malterud i Dnmf.
– Økt maritim aktivitet på kyst og sokkel i Norge er utgangspunktet svært positivt. Det fordres imidlertid at det skjer med basis i norske lønns- og arbeidsvilkår, samt at sikkerhet og miljøhensyn er ivaretatt på en god måte, supplerer forbundsleder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug