Spennende havvindavtale
Alliansen Ventyr vant konkurransen om å få bygge ut Sørlige Nordsjø II, det første havvindområdet på norsk sokkel. Sjømanns-organisasjonene er positive, men vil stille klare krav.
NYBROTTSARBEID: Sjømannsorganisasjonene har klare forventninger til vindkraftutbyggingen i Nordsjøen.
Håvard Sæbø
– Vi er svært fornøyde med at regjeringen har landet en vellykket budrunde knyttet til Sørlige Nordsjø II. Nå er det essensielt at vi raskt får på plass rammevilkår som sikrer optimal bruk av den verdensledende spisskompetansen norske sjøfolk besitter og som er avgjørende for å lykkes med havvindprosjekter på norsk sokkel, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Verdens dypeste
Ventyr er eid av Parkwind, et uavhengig selskap som utvikler, finansierer og driver vindparker til havs, og av Ingka, som er investeringsselskapet til Ikea.
Sørlige Nordsjø II ligger helt sør i Nordsjøen, nær grensen til Danmark. Vindturbinene skal stå 140 kilometer fra land på cirka 60 meters dyp, noe som er ny verdensrekord for bunnfast havvind.
Forventer norske vilkår
Sjømannsorganisasjonene har klare forventninger til havvindutbyggingen.
– Det norske maskinistforbund er positive til regulert miljøeffektiv næringsutvikling i havrommet, forutsatt at sikkerhet, internasjonalt og nasjonalt regelverk samt norske lønns- og arbeidsvilkår ligger til grunn. Vi forutsetter også at en slik utvikling skjer i samarbeid med de som allerede arbeider, forvalter og høster av vårt felles marine miljø, slik at alle FN sine bærekraftige mål oppnås, sier fagsjef og assisterende direktør Odd Rune Malterud i Dnmf.
– Økt maritim aktivitet på kyst og sokkel i Norge er utgangspunktet svært positivt. Det fordres imidlertid at det skjer med basis i norske lønns- og arbeidsvilkår, samt at sikkerhet og miljøhensyn er ivaretatt på en god måte, supplerer forbundsleder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund.
Flere saker
Norske lønnsvilkår - dette mener partiene
Rekruttering - dette mener partiene
Jógvan H. Gardar
Ferge- og lokalfart - dette mener partiene
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
ENSOM JOBB: Å jobbe alene på dekk er ikke uvanlig på norske fergesamband.
Nils Ragnar Løvhaug
Fergesommeren: – Folk blir mer og mer slitne
SKUFFET: Gøril Kvalberg i Hurtigruten frykter sjøfolk må jobbe selv om de er sjuke i frykt for å miste lønna i lange perioder.
Tri Nguyen Dinh