Nullutslipp i Geirangerfjorden:
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
To ferger får nullutslipp fra sesongstart 2026.
Illustrasjon/Vestlandske
jhg@maritimlogg.no
Vestlandske bygger om MF «Jotunheim» og MF «Hjørungavåg» til nullutslippsdrift på Geirangerfjorden, med ferdigstilling planlagt til sesongstart 2026. Ombyggingen, som støttes av Enova, skal kutte CO₂-utslippene med cirka 2 600 tonn årlig. Det opplyser selskapet i en pressemelding.
Fergene utstyres med batteripakker på til sammen 17 MWh, en kapasitet som er tilpasset ordinær drift i et område med begrenset strømtilgang. Elektrifiseringen er del av arbeidet mot utslippsfri innenriks sjøfart innen 2030, og kommer i et av landets mest besøkte turistområder – Geirangerfjorden har UNESCO-status og tiltrekker seg hundretusener av besøkende hvert år.
Reiseliv og miljø
Ombyggingen skal ikke bare redusere utslipp, men også gi grunnlag for å utvikle fjordtilbudet uten å øke miljøbelastningen. Vestlandske har inngått samarbeid med Norway's Best om salg og markedsføring av fergetilbudet, opplyser selskapet i en pressemelding.
– Målet er å levere et reiselivsprodukt som ivaretar miljøet, gjestene og områdets langsiktige interesser, sier daglig leder Øystein Meek i Vestlandske. Han understreker at nullutslippsdrift og større kapasitet vil gi mer effektiv drift og en bedre totalopplevelse om bord.
Teknologi og infrastruktur
Prosjektet krever omfattende ombygging av fergene, både når det gjelder fremdriftssystem og energiløsninger. Batteripakkene på 17 MWh må gi nok energi til å opprettholde rutetilbudet gjennom dagen, noe som stiller krav til ladeinfrastruktur og energistyring.
Ifølge Vestlandske er prosjektet resultat av samarbeid med aktører innen teknologi, maritim kompetanse og reiseliv. Med begrenset strømtilgang i området blir energistyring og ladekapasitet avgjørende for driftssikkerheten.
Ombyggingen av MF «Jotunheim» og MF «Hjørungavåg» er del av en bredere utvikling der hurtigbåter og ferger langs kysten elektrifiseres. For sjøfolk og maritim sektor representerer overgangen både nye kompetansekrav og endrede arbeidsforhold om bord.
Flere saker
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic


