– Det handler om sjøfolkenes sikkerhet
Både arbeidsgivere og arbeidstakere krever framdrift i Stad skipstunnel.
Fra venstre: Karsten Sprenger (Kystrederiene), Kurt Inge Angell (Norsk Sjømannsforbund), Webjørn Sandor Knutsen (NHO Sjøfart), Bjarne Rygg (Hurtigbåtforbundet), Odd Rune Malterud (Dnmf) og Marius Mandal Bårdsgjerde (NSOF).
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
En rekke maritime organisasjoner ber regjeringen gi Kystverket klarsignal til å gå videre i forhandlingene om Stad skipstunnel. Budskapet fra organisasjonene er tydelig: prosjektet er først og fremst et sikkerhetstiltak.
Dette kommer frem i et brev de ble eninge om under Maritim Uke i Haugesund denne uka.
– Kystverket må få avklaringer fra regjeringen til å kunne gå inn i forhandlinger med tilbyderne, sier leder i Hurtigbåtforbundet, Bjarne Rygg.
Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell, er klar på hva som står på spill:
– Det handler om sjøfolkenes sikkerhet. Det er for dem denne tunnelen skal bygges, sier Angell.
Fra Norsk Sjøoffisersforbund viser Marius Mandal Bårdsgjerde til nullvisjonen fra regjeringen og Sjøfartsdirektoratet:
– Et slikt prosjekt er et konkret svar på den.
Stad som daglig risikopunkt
– For Kystrederienes medlemsrederier er Stad en daglig utfordring med store konsekvenser for både sikkerhet og regularitet. Tunnelen vil redde liv og gi mer forutsigbar drift året rundt, sier Karsten Henrik Sprenger i Kystrederiene.
Minst 33 mennesker har omkommet i forlis ved Stad siden andre verdenskrig. I tillegg kommer en rekke alvorlige hendelser med potensielt stort skadeomfang.
Over budsjett – men videre framdrift planlegges
Det er levert tre tilbud på byggingen. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss opplyser at tilbudene ligger over Stortingets vedtatte kostnadsramme, og vil ikke kommentere detaljer av konkurransehensyn. Målsettingen er likevel kontrakt høsten 2025 og byggestart i 2026. Kystverket anslår om lag fem års byggetid.
Stad skipstunnel
Formål: Forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, Norges mest værutsatte havområde.
Antall årlige passeringer: Ca. 12.500 nytte- og passasjerskip (pluss fritidsbåter).
Lengde: 1,7 km tunnel (2,2 km inkl. entringsområder).
Høyde/bredde: 50 meter høy, 36 meter bred.
Tillatte fartøy: Skip opptil størrelsen på Kystruten/Hurtigruten.
Byggetid estimert: Ca. 5 år.
Planlagt byggestart: Tidlig i 2026, bygges i regi av Kystverket.
Kostnadsramme: Opprinnelig 5,1 mrd (2021), trolig opp mot 8 mrd nå.
Sikkerhetsgevinst: Reduserer risikoen for ulykker, sparer liv og gir tryggere kysttransport.
Tiltak for beredskap: Viktig for logistikk, beredskap og samfunnssikkerhet.
Andre effekter: Reduserer ventetid, sparer drivstoff, gir forutsigbar drift året rundt.
Kilder: Skipsrevyen, Kystverket, regjeringen.no, Stad kommune, TU.no
Flere saker
Norske lønnsvilkår - dette mener partiene
Rekruttering - dette mener partiene
Jógvan H. Gardar
Ferge- og lokalfart - dette mener partiene
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
ENSOM JOBB: Å jobbe alene på dekk er ikke uvanlig på norske fergesamband.
Nils Ragnar Løvhaug
Fergesommeren: – Folk blir mer og mer slitne
SKUFFET: Gøril Kvalberg i Hurtigruten frykter sjøfolk må jobbe selv om de er sjuke i frykt for å miste lønna i lange perioder.
Tri Nguyen Dinh