Maritim næring og statsbudsjettet
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Vi har sett på hva som står i forslaget til statsbudsjett for 2026. Her er noe av det vi har funnet.
16,8 millioner til Maritim pensjonkasse
For 2026 foreslår regjeringen et statstilskudd på 16,8 millioner kroner til Maritim Pensjonskasse. Prognosene tilsier at ordningen vil gå med overskudd og at reguleringsfondet fortsetter å vokse. MPK har tilpasset seg endringer i folketrygdloven og har innført nytt regelverk for yngre medlemmer – samtidig som pensjonsrettigheter reguleres etter folketrygden og kan kombineres med uttak mellom 62 og 70 år.
Departementet vurderer ordningens framtidige organisering, og det kan bli aktuelt å flytte MPK ut av statlig forvaltning ved senere anledning.
Hva er Maritim Pensjonskasse?
Maritim Pensjonskasse (MPK) er en lovpålagt tjenestepensjonsordning for sjøfolk og andre ansatte på NOR- og NIS-registrerte skip over 100 bruttotonn. Ordningen ble opprettet i 1948 og har et styre på fem medlemmer, utpekt av Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
I 2024 forvaltet MPK pensjonsrettigheter for ca. 130 000 medlemmer, hvorav rundt 30 000 er aktive arbeidstakere. MPK finansieres gjennom premier fra sjøfolk og rederier, avkastning av dets fond og statstilskudd dersom egenkapitalen ikke dekker pensjonsutbetalingene.
Pensjonstrygd for fiskere
Lovpålagt pensjonsordning for personer med fiske som hovednæring (underkant av 5000 aktive, 1600 pensjonister).
Finansieres av fiskerne selv og avgift på førstehåndsverdi av råstoff; garantert av staten hvis midler mangler.
Det foreslås ingen statstilskudd for 2026, da likviditetsfondet dekker underskuddet.
Fartstid/sjøfolk relatert til 2. verdenskrig
Egen pensjonsordning med statlig tilskudd for personer som jobbet til sjøs under krigen; nedgang i utbetalinger som følge av færre mottakere
Fiskeflåte og avgifter
Refusjonsordningen for CO₂-avgift for fiskeflåten omtales – statsbudsjettet foreslår kompensasjon og regelendringer.
Statstilskudd til sjøfolk ("arbeidstakere til sjøs")
Statstilskudd til supplement for visse pensjonsforpliktelser, bl.a. fartstid under 2. verdenskrig og spesialgrupper.
For 2026 er forslaget 16,8 millioner kroner i tilskudd.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug