Justerer nettolønnsordningen – men ikke nok
I oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Det viktigste grepet for maritim sektor er at taket på nettolønnsordningen oppjusteres med 5500 kroner, en økning på 2,5 prosent. Positivt, men langt fra bra nok, er dommen fra sjømannsorganisasjonene.
TALTE SJØFOLKS SAK: Endre Borgen Mæland snakket på vegne av NSOF og NSF i næringskomitéhøringen om statsbudsjettet.
Skjermbilde: Stortingets nett-TV
– Det er positivt at taket endelig blir justert noe opp, men summen burde ideelt sett i det minste vært justert i henhold til forventet prisvekst. Regjeringen må være klar over at de ligger veldig langt bak sine egne løfter både i partiprogrammene og regjeringserklæringen om å styrke nettopp denne viktige ordningen, sier NSF-forbundsleder Kurt Inge Angell.
– At Regjeringen kaller dette en satsing for å holde oppe rekrutteringen og norsk maritim kompetanse er dessverre et mageplask. Det er positivt at taket blir justert noe opp, men det er hverken justert opp mot prisvekst eller forventet lønnsvekst. Det er dessverre langt unna lovnadene i Hurdalsplattformen. Norge trenger norske sjøfolk nå, istemmer Dnmf-direktør Hege-Merethe Bengtsson.
– Tilskuddsordningen er sammen med sjømannsfradraget essensielle virkemidler for å bevare og utvikle norsk maritim kompetanse og sikre rederiene konkurransedyktige vilkår. Det er bra regjeringen har lyttet til næringen om at tilskuddsordningen må styrkes, men vi mener økningen på 2,5 prosent fortsatt er for svak, sier leder for politikk og samfunnskontakt i NSOF, Endre Borgen Mæland – poenger han også framholdt under høringen i Stortingets næringskomité om budsjettforslaget.
– Vi trenger også en justering av sjømannsfradraget. Formålet med fradraget er å veie opp for den ulempen sjøfolk har i et arbeid langt bort fra hjem og familie, ofte isolert over tid fra verden for øvrig, påpeker han.
– LANGT BAK LØFTENE: Statsminister Jonas Gahr Støre og regjeringen la fram forslaget til nytt statsbudsjett i oktober. Det får lunken mottakelse fra sjømannsorganisasjonene.
Kasper Holgersen
Satsing på utdanning
Utover dette finner sjømannsorganisasjonene enkelte andre lyspunkter i budsjettet. Midler til å opprette 1000 nye studieplasser ved fagskolene i 2025 ønskes velkommen - forutsatt at disse plassene faktisk kommer de maritime linjene til gode.
– Det er stort fokus på samfunnssikkerhet og beredskap i dette statsbudsjettet, gjennom økt finansiering til Forsvaret. I den sammenheng er vår mening at vi er totalt avhengige av å ha norske sjøfolk både i forsvaret og den sivile flåten. Regjeringen har et ansvar for å rekruttere flere norske sjøfolk. Det er dessverre stor mangel på maskinister og elektrooffiserer, og de maritime utdanningsinstitusjonene må få på plass en sterkere finansiering, slår Bengtsson fast.
Grønne grep
De grønne grepene som tas i budsjettforslaget kan også være positive for den maritime næringa. Det handler blant annet om en økning i CO2-kompensasjon til fiskeflåten, og en styrket satsing på nullutslippsteknologi for ferger og hurtigbåter.
– Men vi savner en helhetlig satsing på grønn skipsfartsteknologi for øvrig. Norge har potensial til å lede an i utviklingen av ny teknologi, men det fordrer at myndighetene kommer sammen med næringen for å investere, mener Mæland.
Flere saker
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug
Vil bevare det marine miljøet
SAMLER INFORMASJON: Eidesvik er blant rederiene som har delt sine erfaringer om 1:2-turnus. Arkivfoto: Nils Ragnar Løvhaug