– Må lære av historien
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
tri@maritimlogg.no
Bad Elements-arkivet var et ledd i norske myndigheters kontroll av sjøfolkene og å sikre at det var nok mannskap til å føre de mer enn tusen norske handelsskipene.
Les saken om svartelistene her: Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Sjømannsforbundet ga den systematiske svartelistingen av krigsseilere delvis støtte, man mente at det var sjøfolk som ødela miljøet om bord med sin adferd. Men forbundet var ikke enig med staten i omfanget, viser et høringsnotat fra 1988.
Kurt Inge Angell.
Roy Ervin Solstad
– Det er åpenbart at det ble tatt valg den gang som i ettertid viser seg å være fullstendig feil. Og den historien er vi forpliktet til å høste lærdom av. For meg som forbundsleder handler det om å se framover. Det som allerede er gjort får jeg ikke gjort noe med. Mitt ansvar er å ta så riktige valg som mulig fra nå og framover. Og det akter jeg å gjøre, sier NSF-leder Kurt Inge Angell.
Fram til 1989 var det kanskje opp mot 10.000 sjøfolk som var blitt systematisk registrert eller svartelistet av norske myndigheter.
– Åpningen av dette arkivet viser at staten ikke bare etter krigen, men også under, behandlet krigsseilerne på en uakseptabel måte. Erfaringene fra krigen bør veie tungt når det i dag utformes ny lovgivning om arbeidsplikt for sjøfolk i krig, sier NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske


