OVERBLIKK: Norsk maritim næring kan bidra globalt
VERDENSLEDENDE KOMPETANSE: Norske sjøfolk gjør en uvurderlig jobb hver eneste dag, både i norsk og fremmed farvann. Her fra «Bow Sea» i Mexicogulfen.
Jan Fjeldstad
Når vi snart går inn i 2025, legger vi bak oss et år med store kontraster. Det går godt i maritim næring og med norsk økonomi. Samfunnet har stort behov for kompetente sjøfolk, og rederiene har solid inntjening, noe som gjenspeiles i lønnsoppgjørene vi har landet.
Bakteppet er imidlertid et krevende, alvorlig og tidvis uoversiktlig geopolitisk bilde. Som et lite land med en åpen økonomi er vi utsatt for all ustabilitet dette bringer med seg. Etter Berlinmurens fall har Norge og Europa for øvrig innrettet både politikk og handel ut fra at aktørene vi samarbeider med faktisk er interesserte i samarbeid og opptrer rasjonelt.
Men vi har sett en gradvis omstilling i tankegangen etter Brexit og USA-valget i 2016. Russlands invasjon av Ukraina i 2022 var et nytt veiskille. I år har valgresultatet i USA og eskaleringen i Midtøsten understreket ytterligere hvordan vi må forberede oss på det uventede.
I september la den tidligere europeiske sentralbanksjefen Mario Draghi fram en rapport om europeisk konkurransekraft, med særlig fokus på hvordan Europa kan styrke sin globale posisjon i møte med økende konkurranse og geopolitiske utfordringer.
Funnene i rapporten er nedslående. Europas konkurransekraft mot USA og Asia svekkes kraftig, og det haster å sette inn tiltak for å snu trenden. Innovasjonstakten må økes betraktelig, det trengs betydelige mengder kraft, og ikke minst: Det må satses og forsterkes på områder der man allerede har et fortrinn.
Og her i Norge har vi et område som står fram som ikke bare et fortrinn, men som et område hvor vi er verdensledende, nemlig maritim næring og den kompetansen norske sjøfolk besitter.
Vår langstrakte kyst, sammen med kompetansen næringen innehar, gjør oss til en svært viktig del av NATO. Vi er også en viktig handelspartner for andre europeiske land og for USA - uavhengig av hvem som sitter som president.
Norsk skipsfart og maritim næring har skapt enorme verdier for oss gjennom historien, og vi har utviklet helt unik kompetanse på mange områder. Potensialet for å videreutvikle næringen og bidra til stabilitet i en ustabil verden er stort. Men det forutsetter at vi fortsetter å satse på det vi er gode på.
Tross krevende omstendigheter, ser jeg lyst på året som kommer. Det er fordi jeg vet hvilken uvurderlig jobb norske sjøfolk gjør hver eneste dag både i norsk og fremmed farvann, hvordan det bidrar til vår sikkerhet, hvilke verdier det skaper og hvilket enormt potensial som ligger i fremtiden.
En riktig god jul og et godt nytt år ønskes alle våre medlemmer!
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø

