Norske lønnsvilkår på skip:
Dette skjer med lovforslaget nå
Regjeringens målsetting er å få loven vedtatt i denne stortingsperioden. Her er tidslinjen for at det skal kunne skje.
Nils Ragnar Løvhaug
* 6. mai hadde næringskomiteen åpen høring om saken, og 7. mai var siste frist for å sende skriftlige innspill.
Les også: - Dette handler om å bevare norske sjøfolk
* Innen 22. mai må næringskomiteen ha behandlet saken ferdig og avgi sin innstilling i saken til Stortinget. En innstilling er en anbefaling om loven bør bli vedtatt eller ikke. Det er ofte slik at komiteens innstilling er den som blir vedtatt.
* For at loven skal vedtas, må den behandles to ganger i Stortinget, med minst tre dagers mellomrom. Foreløpig dato for første behandling i Stortinget er 2. juni. Ved første gangs behandling i Stortinget blir innstillingen fra komiteen diskutert og forslag tatt opp. I slutten av møtet blir det votert over forslagene. Behandlingen avsluttes med en votering over «lovens overskrift og loven i sin helhet». Bare ved flertall i denne voteringen vil lovsaken gå til andre gangs behandling i Stortinget.
Les også: Den lange veien til norske lønnsvilkår
* Går lovforslaget videre til andre gangs behandling, vil dette skje tidligst 5. juni og senest 20. juni, som er siste møtedag i denne stortingsperioden. I andre gangs behandling er det lovvedtaket fra første gangs behandling som eventuelt diskuteres. Hvis lovvedtaket fra første gangs behandling bifalles også ved annen gangs behandling, er behandlingen avsluttet og loven endelig vedtatt.
(Kilde: Stortinget.no)
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri