Norske lønnsvilkår på skip:
Dette skjer med lovforslaget nå
Regjeringens målsetting er å få loven vedtatt i denne stortingsperioden. Her er tidslinjen for at det skal kunne skje.
Nils Ragnar Løvhaug
* 6. mai hadde næringskomiteen åpen høring om saken, og 7. mai var siste frist for å sende skriftlige innspill.
Les også: - Dette handler om å bevare norske sjøfolk
* Innen 22. mai må næringskomiteen ha behandlet saken ferdig og avgi sin innstilling i saken til Stortinget. En innstilling er en anbefaling om loven bør bli vedtatt eller ikke. Det er ofte slik at komiteens innstilling er den som blir vedtatt.
* For at loven skal vedtas, må den behandles to ganger i Stortinget, med minst tre dagers mellomrom. Foreløpig dato for første behandling i Stortinget er 2. juni. Ved første gangs behandling i Stortinget blir innstillingen fra komiteen diskutert og forslag tatt opp. I slutten av møtet blir det votert over forslagene. Behandlingen avsluttes med en votering over «lovens overskrift og loven i sin helhet». Bare ved flertall i denne voteringen vil lovsaken gå til andre gangs behandling i Stortinget.
Les også: Den lange veien til norske lønnsvilkår
* Går lovforslaget videre til andre gangs behandling, vil dette skje tidligst 5. juni og senest 20. juni, som er siste møtedag i denne stortingsperioden. I andre gangs behandling er det lovvedtaket fra første gangs behandling som eventuelt diskuteres. Hvis lovvedtaket fra første gangs behandling bifalles også ved annen gangs behandling, er behandlingen avsluttet og loven endelig vedtatt.
(Kilde: Stortinget.no)
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug