JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jógvan H. Gardar

NORSK LØNN

Den lange veien til norske lønnsvilkår

Sjømannsorganisasjonene har kjempet en seig kamp, som nå ser ut til å ende med en ny lov som sikrer likeverdige konkurransevilkår.

2008 – Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF), Norges Sjømannsforbund (NSF) og Det Norske Maskinistforbund (Dnmf) reiser kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår i offentligheten.

2010 – FAFO-rapport 2010:08 «Hvem kan seile sin egen sjø» er klar, på oppdrag fra NSF og NSOF.

2013 – Tiltakspakke 3 fra Stoltenberg II-regjeringen – «Tiltak mot sosial dumping i skipsfarten» kommer i mai.

2015 – Henrik Ringbom kommer med en vitenskapelig artikkel om temaet i februar: «National Employment Conditions and Foreign Ships – International Law Considerations».

2016 – Ordførerkampanje i regi av sjømannsorganisasjonene, som besøkte mer enn 70 kystkommuner og argumenterte for norske lønns- og arbeidsvilkår.

2016 – Sak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.

2017 – Enstemmig vedtak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.

2017 – Professorene Finn Arnesen og Tarjei Bekkedal leverer rapport om EØS-rettens betydning for adgangen til å kreve at arbeidstakere på fartøyer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår.

2017 – Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) gjennomfører en global kartlegging, som viser at 67 prosent av verdens kyststater har iverksatt tiltak som sikrer likeverdige konkurransevilkår for egne lands sjøfolk.

2018 – Næringsdepartementet starter utredning av spørsmålet i september.

2018 – LO, NSOF og NSF engasjerer i september Nordisk institutt for sjørett samt MENON etter samme mandat og tidsplan som regjeringens utredning.

2019 – I mai er to utredninger ferdig.

2020 –Lovforslag fra Arnesen med flere om hvordan en lov på sokkelen eksempelvis kan utformes.

2020 – De rødgrønne på Stortinget vil gå rett på lov, Frp får flertall for nytt utvalg, som blir kalt Holmefjord-utvalget.

2021 – I mars kommer innstillingen fra Holmefjordutvalget.

2021 – I november, rett etter regjeringsdannelsen, varsler fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) et lovforslag, som skal behandles i 2022.

2022 – Regjeringen legger fram forslag om å innføre en særlov om norske lønns- og arbeidsforhold, men saken stopper igjen opp.

2023 – Cecilie Myrseth (Ap) overtar som fiskeri-og havminister. Sjømannsorganisasjonene sammen med hovedorganisasjonene LO og Unio har flere møter med den nye ministeren.  

2024 – Marianne Sivertsen Næss (Ap) overtar som fiskeri- og havminister. Partene fortsetter å diskutere og møtes.

2024 – Nytt lovforslag sendes på høring.

2025 – Nytt lovforslag blir presentert 4. april.

Les også: Norsk lønn til sjøs: – En historisk dag for sjøfolk

FAXIMILE: Maritim Logg har skrevet utallige artikler om norske lønns- og arbeidsvilkår. Her utgave nummer 04 i 2021 etter at Stortinget la klare føringer om å iverksette tiltak.

FAXIMILE: Maritim Logg har skrevet utallige artikler om norske lønns- og arbeidsvilkår. Her utgave nummer 04 i 2021 etter at Stortinget la klare føringer om å iverksette tiltak.

Faximilie