Håvard Sæbø
Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn.
Sjøfartsdirektoratet
Illustrasjonsfoto/Frank Winnberg
Redere som bygger nytt er luta lei satsingen på det de kaller umoden teknologi.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Ole Andreas Strøm Rosenberg er vinneren av vår fotokonkurranse «2024 på sjøen». Han forteller at bildet er tatt i mars 2024 i Det indiske hav, på en tur fra Cape Town til Singapore. Båten i bakgrunnen er «Normand Sirius», og de to i MOB-båten er lærlingen Benjamin Grønås Larsen og den litt mer erfarne matrosen Arild Silden. Se flere bilder og les om de andre vinnerne i vår konkurranse på side 12-15.
Ole Andreas Strøm Rosenberg
"Havila Foresight" på Trollfeltet
Illustrasjonsfoto Jonny Eide
Førsteplass: «Above Conrado». Foto: Jörgen Språng, skipskokk på kjemikalietankeren Bitflower, Sverige.
Jörgen Språng
Tre av Kystverkets sentrale aktører i arbeidet med å sørge for at Norge opprettholder sin evne til havovervåkning: Fra venstre Bjørnar Kleppe, Arve Dimmen og kystdirektør Einar Vik Arset.
Kystverket, illustrasjon SFL
NSOF
Kontreadmiral Oliver Berdal, sjef for Sjøforsvaret, under Maritim Uke 2024, der han snakket om utfordringene Sjøforsvaret har i årene som kommer.
Jógvan H. Gardar
Illustrasjonsbilde.
Jógvan H. Gardar
Illustrasjonsfoto
Even Fjelde
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Jógvan H. Gardar
Solstad ASA
Safes tariffavtale med Rederiforbundet gjelder bare fartøy i innenriksfart og offshore. De skipene som er registrert i NOR-registeret.
Tri Nguyen Dinh
Markering til minne for de 95 som mistet livet i drukningsulykker i Norge i 2024 på RS Noatun i Horten.
Flyte
FLAGGFROKOST: Hans Sande diskuterer den maritime situasjonen internasjonalt med Anna Karin Rasmussen fra Sjøfartsdirektoratet, fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og direktør Knut Arild Hareide i Rederiforbundet.
Nils Ragnar Løvhaug
Jogvan Hugo Gardar
FELLES OPPGAVE: Arbeidstakersiden, arbeidsgiversiden og myndighetene skal sammen sikre rekruttering til norsk maritim næring – både på sjø og land. Fra venstre: Statssekretær Even Tronstad Sagebakken i Nærings- og fiskeridepartementet, administrerende direktør Hans Sande i Sjøoffisersforbundet, fagdirektør Evelyn Blom-Dahl i NHO Sjøfart og administrerende direktør Knut Arild Hareide i Rederiforbundet.
Norsk Sjøoffisersforbund
ENIGE: Riksmekler Mats Ruland la i dag frem en skisse som begge parter godtok.
Jógvan H. Gardar
Jógvan Hugo Gardar
OPTIMISTISK: Arsenio Dominguez, generalsekretær i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO)
IMO
MEKLING: Riksmekler Mats Ruland lengst til venstre, deretter Dnmf-delegasjonen.
Jógvan H. Gardar
Martin Guttormsen Slørdal
MODERNE KLASSEROM: Behovet for flere sjøfolk krever felles satsing på gode maritime utdanningstilbud – som her, i simulator-laben ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Haugesund.
Nils Ragnar Løvhaug
FÅR KRITIKK: Emilie Enger-Mehl og regjeringens kriselov bør behandles på nytt, mener partene.
Jan-Erik Østlie
LÆRER KUNSTEN: Katharina Karlberg Skram (til høyre) og Mina Tveit går VG2 maritime fag på Karmsund videregående skole. Her manøvrerer de skolens øvingsbåt «Hjelm Waage», mens faglærer Lars Eigil Sørensen følger med.
Nils Ragnar Løvhaug
DSO: Gjennom 50 år har mange hatt ansvaret for både forhandlingene og det daglige områdeansvaret i DSO. På jubileet deltok flere av disse. På bildet ser vi fra venstre Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder; Odd Rune Malterud, tidligere forhandlingsleder og områdeansvarlig; Rune Larsen Røine, tidligere forhandlingsleder og områdeansvarlig; Hans Sande, forhandlingsleder og Bjarte Mjåseth, områdeansvarlig.
Jógvan H. Gardar
FERGEAVTALE: Mannskap i ferge- og lokalfart kan nå få mulighet til 1:2-rotasjon. På bildet ser vi MF Tomrefjord, som trafikkerer sambandet Molde-Vestnes.
Tri Nguyen Dinh
BANEBRYTENDE SKIP: Østensjø Rederi ligger langt framme i utviklingen. Edda Freya var, ifølge selskapet, det første Subsea-fartøyet i verden med Variable Speed-generatorer koplet opp mot DC-kraftfordeling og batterihybridteknologi.
Østensjø Rederi
BATTERI OG SEIL: Et av prosjektene Grønt Skipsfartsprogram har tro på er Berge Rederis planlagte bulkskip, som skal transportere kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen - en strekning på rundt 230 nautiske mil. Dette blir verdens største helelektriske bulkskip, med framdrift fra batterier og to høye rotorseil.
rasjon: MDC, Marine Design and Consulting
GOD STEMNING: Høsten 2021 var stemningen på topp da den nye regjeringen la fram sin Hurdalsplattform, der de lovet å styrke nettolønnsordningen.
Tri Nguyen Dinh
TRYGG REISE: – Fergemannskapene sørger for at du kommer trygt frem. La dem være trygge på jobb, sier Solveig Skogseth-Braathen fra Statens vegvesen.
Jogvan Hugo Gardar
HOVEDSAK: Kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår på sokkelen og i norske farvann har vært en rød tråd gjennom hele Omar Jørgensens karriere i Maritim Logg. – Flere ganger har vi fastslått at også norske sjøfolk endelig har fått likeverdige konkurransevilkår. Utrolig nok har politikerne ennå ikke klart å realisere dette. En skam, sier Omar, som her har første utgave av Maritim Logg i bakgrunnen.
Sigbjørn Larsen
Hagland Shipping
STOD SAMMEN: Forhandlingslederne fra Maritimt Hus. Fra venstre: Jan Erik Lundby, Norsk Sjømannsforbund; Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund og Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund.
Jogvan Hugo Gardar
KLARE: Deltakerner fra NSOF og Dnmf på den felles tariffkonferansen i Oslo i juni. Kravlisten er utarbeidet, og nå starter jobben for forhandlingsutvalgene.
Jogvan Hugo Gardar
FoRUM: Maritimt samarbeidsforum møttes i Maritimt Hus, med en del deltakere som var med digitalt.
Jogvan Hugo Gardar
NFD / David Berg Tvetene