JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jógvan H. Gardar

Lovforslaget om norske lønnsvilkår på skip:

Jobber knallhardt for å sikre flertallet

Det er hektiske dager for sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus, som jobber knallhardt for å sikre at lovforslaget om norsk lønn i norske farvann og på norsk sokkel får flertall når det etter planen skal behandles i Stortinget i juni.

nrl@maritimlogg.no

jhg@maritimlogg.no

tri@maritimlogg.no

Høringen i Stortingets næringskomité tirsdag 6. mai ga noen tydelige svar på hvor de ulike partiene står i saken. Allerede dagen etter benyttet alle tre organisasjonene på Maritimt Hus seg av muligheten til å ta opp saken med stortingspolitikere og regjeringsmedlemmer.

Det norske maskinistforbund hadde en rekke møter med partifraksjoner på Stortinget, og det planlegges og er avtalt flere møter de kommende ukene.

Maritimt Hus møtte Fremskrittspartiet på Stortinget onsdag. Fra venstre: Bjørn Thorvaldsen, Dnmf; Terje Hernes Pettersen, NSF; Hege-Merethe Bengtsson, Dnmf; Bengt Rune Strifeldt, Fremskrittspartiet; Hans Sande, NSOF og Endre Borgen Mæland, NSOF.

Maritimt Hus møtte Fremskrittspartiet på Stortinget onsdag. Fra venstre: Bjørn Thorvaldsen, Dnmf; Terje Hernes Pettersen, NSF; Hege-Merethe Bengtsson, Dnmf; Bengt Rune Strifeldt, Fremskrittspartiet; Hans Sande, NSOF og Endre Borgen Mæland, NSOF.

Privat

Forventer FrP-støtte

Alle tre forbundene møtte samlet Frp-fraksjonen på Stortinget onsdag ettermiddag. FriFagbevegelse meldte nylig at partiet er delt i synet på loven. Etter møtet sier Hans Sande, administrerende direktør i NSOF:

– Det var Frp som i sin tid fikk satt ned Holmefjord-utvalget, fordi de ønsket en grundig utredning av konsekvensene av en slik lov. Vi opplever ikke at det er noen splittelse i Frp, men at de har ønsket svar på enkelte uavklarte spørsmål. Det mener vi at vi har gitt, og nå forventer vi at de støtter lovforslaget.

– Enkelte i Frp snakker om tap av arbeidsplasser, men vi ser ikke hvor det skal komme. Det som er faktum, er at vi taper arbeidsplasser på NOR-flagget hver eneste dag, fordi norske redere står i en uholdbar konkurransesituasjon med fremmedflagg. 

Les også: - Dette handler om å bevare norske sjøfolk

Ap + Sp + SV + R = flertall

Sande legger til at både NSOF og de andre forbundene på Maritimt hus har jobbet opp mot de politiske partiene gjennom hele prosessen.

– Loven har hatt støtte fra Ap, Sp, SV og Rødt, og vi forventer at disse partiene står ved den støtten nå som lovforslaget kommer til avstemning. Det vil gi et flertall. 

Ved voteringen på Stortinget vil det tydelig fremgå hvem som støtter norsk maritim kompetanse.

Hege-Merethe Bengtsson, Dnmf

Ikke et lønnskrav

Administrerende direktør i Dnmf, Hege-Merethe Bengtsson, sier at forbundet er glad for at det etter utallige utredninger og utvalg nå foreligger forslag til regulering av norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann.

– Vi er glade for at det nå vises politisk vilje og mot til å gjennomføre reguleringen. Ved voteringen på Stortinget vil det tydelig framgå hvem som støtter norsk maritim kompetanse, sier hun, og legger til:

– Dette er ikke et lønnskrav, men et krav og en regulering som gjør at norske sjøfolk kan konkurrere om arbeidsplassene i Norge.

Forbundene på Maritimt Hus jobber hardt – både sammen og hver for seg – for å sikre at loven får flertall. Her forbereder den felles delegasjonen fra de tre forbundene seg på møte med Fremskrittspartiet.

Forbundene på Maritimt Hus jobber hardt – både sammen og hver for seg – for å sikre at loven får flertall. Her forbereder den felles delegasjonen fra de tre forbundene seg på møte med Fremskrittspartiet.

Jógvan H. Gardar

Tydelig skille mellom sjøfolk og redere

Stian Grøthe, leder politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund, sier at forbundene har jobbet sammen og hver for seg med denne saken i mange år.

– Sjømannsforbundet har stilt seg til rådighet for partier på hver sin side av streken. Vi har betydelig kunnskap om saken, som vi gjerne stiller til disposisjon for de som ønsker det.

Det tilkjennegjorte flertallet for regjeringens forslag er robust i Stortinget, og vi har god tro på at loven vil kunne samle et flertall. Vi ønsker derimot at flertallet blir så stort som mulig, da dette er en klar styrke for saken, sier Grøthe.

I denne saken er det et tydelig skille mellom hva rederne ønsker, og hva sjøfolkene ønsker. Det finnes ikke et alternativ midt imellom.

Stian Grøthe, NSF

Han understreker at det nå vil bli synlig hvem som står på sjøfolkas side i Stortinget.

– Fremskrittspartiet ynder å kalle seg «sjøfolkenes parti». Om dette stemmer eller ikke vil sjøfolk få et svar på ved behandlingen av denne saken. I denne saken er det et tydelig skille mellom hva rederne ønsker, og hva sjøfolkene ønsker. Det finnes ikke et alternativ midt imellom. Vi håper og tror at Frp vil være på lag med sjøfolkene, men det endelige svaret kommer for dagen i løpet av noen uker, sier han.

Advokat i Norsk Sjømannsforbund, Terje Hernes Pettersen, i diskusjon om lovforslagetmed administrerende direktør i Dnmf, Hege-Merethe Bengtsson og politisk rådgiver i Dnmf, Bjørn Thorvaldsen.

Advokat i Norsk Sjømannsforbund, Terje Hernes Pettersen, i diskusjon om lovforslagetmed administrerende direktør i Dnmf, Hege-Merethe Bengtsson og politisk rådgiver i Dnmf, Bjørn Thorvaldsen.

Jógvan H. Gardar

Loven vil ikke bare være med å rydde i arbeidslivet på sjøen, men også rekruttere og bevare norske sjøfolk, som er avgjørende for sikkerheten og totalberedskapen i krise og krig.

Christian Stenberg Hetty, matros og delegat på LO-kongressen

– Avgjørende for sikkerhet og beredskap

På LO-kongressen gikk matros, fjerde generasjons sjømann og landsmøtedebutant Christian Stenberg Hetty på talerstolen onsdag, for å gi klar beskjed fra Norsk Sjømannsforbund til hele LO-familien og kongressgjest, statsminister Jonas Gahr Støre.

Les også: Den lange prosessen - tidslinje

– Regjeringen har fremmet et lovforslag som vil sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Dette har LO og sjømannsorganisasjonene jobbet for i 17 år.

– Loven vil ikke bare være med å rydde i arbeidslivet på sjøen, men også rekruttere og bevare norske sjøfolk, som er avgjørende for sikkerheten og totalberedskapen i krise og krig, sa han, og understreket at det nå blir viktig å lose forslaget gjennom Stortinget og sikre et flertall der.

Christian Stenberg Hetty fra NSF på talerstolen under LO-kongressen.

Christian Stenberg Hetty fra NSF på talerstolen under LO-kongressen.

Tri Nguyen Dinh

– Taper i hjemlige farvann

Fra samme talerstol talte NSOF-direktør Sande til kongressen, og fortalte hvordan han gjennom sine 45 år som sjømann og 19 år som forbundsleder har sett norske sjøfolk tape konkurransen mot lave internasjonale lønnsnivåer.

– Det er kanskje ikke så rart at NOR-flagget taper internasjonalt, men når vi taper i våre egne, hjemlige farvann, da blir jeg bekymret. Og mens vi med rette snakker varmt om grønt skifte, beredskap og sjøtransport, så har det vært en brutal reise for sjøfolks konkurransekraft langs vår egen kyst og sokkel. Vår sokkel og kyst er åpen for alle, uansett flagg og uansett hva slags lønns- og arbeidsvilkår du kommer inn med, advarte Sande.

– Det finnes norske rederier som bruker det norske ordinære skipsregisteret og som satser norsk. De blir utkonkurrert i hjemlige farvann av andre norske rederier og utenlandske rederier, som bruker internasjonal arbeidskraft. I dag går bare sju prosent av alt gods mellom norske havner på NOR-flagg.

– Det er derfor et gjennombrudd at regjeringen nå har lagt fram et lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen, fortsatte han.

Jobben er ikke gjort, for loven er ikke vedtatt! Vi har en mindretallsregjering, og nå må vi få dette gjennom, slik at allmengjøring også vil kunne gjøres gjeldende langs kysten fra 1. juli. Det handler om vår stolthet, arbeidsplasser, innovasjon og sjøfolkas framtid.

Hans Sande, NSOF

Ga Jonas beskjed

Han takket LO og avtroppende leder Peggy Hessen Følsvik for viktige bidrag fram mot lovforslaget, før han avsluttet med en klar beskjed til statsminister Jonas Gahr Støre:

- Jobben er ikke gjort, for loven er ikke vedtatt! Vi har en mindretallsregjering, og nå må vi få dette gjennom, slik at allmengjøring også kunne gjøres gjeldende langs kysten fra 1. juli. Det handler om vår stolthet, arbeidsplasser, innovasjon og sjøfolkas framtid.

Hans Sande, administrerende direktør i NSOF, på talerstolen under LO-kongressen.

Hans Sande, administrerende direktør i NSOF, på talerstolen under LO-kongressen.

Tri Nguyen Dinh

Gangen fram mot sommeren

6. mai hadde næringskomiteen åpen høring om saken, og 7. mai var siste frist for å sende skriftlige innspill. 

Innen 22. mai må næringskomiteen ha behandlet saken ferdig og avgi sin innstilling i saken til Stortinget. En innstilling er en anbefaling om loven bør bli vedtatt eller ikke. Det er ofte slik at komiteens innstilling er den som blir vedtatt.

For at loven skal vedtas, må den behandles to ganger i Stortinget, med minst tre dagers mellomrom. Foreløpig dato for første behandling i Stortinget er 2. juni. Ved første gangs behandling i Stortinget blir innstillingen fra komiteen diskutert og forslag tatt opp. I slutten av møtet blir det votert over forslagene. Behandlingen avsluttes med en votering over «lovens overskrift og loven i sin helhet». Bare ved flertall i denne voteringen vil lovsaken gå til andre gangs behandling i Stortinget.

Går lovforslaget videre til andre gangs behandling, vil dette skje tidligst 5. juni og senest 20. juni, som er siste møtedag i denne stortingsperioden. I andre gangs behandling er det lovvedtaket fra første gangs behandling som eventuelt diskuteres. Hvis lovvedtaket fra første gangs behandling bifalles også ved annen gangs behandling, er behandlingen avsluttet og loven endelig vedtatt.

(Kilde: Stortinget.no)

---