Hovedtariffoppgjørene
Årets forhandlinger på sjø er i gang
NHO Sjøfart-avtalene er de første sjømannsorganisasjonene forhandler om under årets hovedtariffoppgjør.
Nils Ragnar Løvhaug
På rekke og rad tok administrerende direktør i NHO Sjøfart, Frode Sund, imot delegasjonene fra Maritimt Hus. Først inn var Norsk Sjømannsforbund, under ledelse av forbundsleder Kurt Inge Angell; deretter kom delegasjonen til Det norske maskinistforbund med administrerende direktør og forhandlingsleder, Hege-Merethe Bengtsson. Sist inn kom administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, med sin delegasjon.
Delegasjonene presenterte kravene sine for NHO Sjøfart, og Frode Sund i NHO Sjøfart kom med noen innledende kommentarer. Deretter startet selve forhandlingene. De var ikke ferdige da Maritim Logg gikk i trykken.
Mange forhandlinger
Vårens lønnsoppgjør har vært i gang for fullt siden mars. Først ute var oppgjøret om Industrioverenskomsten, det vi kaller frontfaget. Frontfaget er forhandlingene mellom Fellesforbundet (LO) og Norsk Industri (NHO). Siden har flere bransjer fulgt etter med sine oppgjør. I midten av april startet oppgjørene i kommunesektoren og i staten. Disse skal være ferdige til 1. mai, hvis de ikke sendes til riksmekleren. Mekling for staten og kommunene vil eventuelt bli i slutten av mai. Alle bransjer tar utgangspunkt i det som kalles ramma fra frontfaget.
Lønnsveksten partene i frontfaget ble enige om, er utgangspunktet for alle andres lønnsvekst. 7. april ble Fellesforbundet og Norsk Industri enige. Storstreiken i industrien ble dermed avblåst.
Sjøavtalene
Sjømannsorganisasjonene gjennomfører en lang rekke lønnsoppgjør i løpet av året. Når på året din avtale reforhandles, kommer an på når tariffavtalen har utløp og hvilken hovedorganisasjon arbeidsgiveren din er med i. Først ut er innenriksfarten (NHO Sjøfart) og offentlig sektor, deretter følger passasjerskip i kystfart, DSO (rigg), hurtigbåt og ambulanse (HRF), nærskipsfart og akvashipping (Kystrederiene og Sjømat Norge).
Forhandlingene med Norges Rederiforbund for NOR (offshore, utenriksferger) skjer i november 2024, og NIS-oppgjøret (deepsea) blir rundt årsskiftet.
Avtalene for offshore service, kabelleggingsskip, bøyelast med flere er gyldige til 31. oktober 2024, og alle endringer og forbedringer som framforhandles gjelder fra 1. november 2024, uansett når forhandlingene begynner og hvor lang tid tariffoppgjøret tar.
Partene avtaler rimelig tidlig en dato for når forhandlingene begynner, men endelig dato avgjøres for de fleste av hvordan oppgjørene som kommer først blir. En streik på et stort område vil som oftest forskyve forhandlingene for de som kommer etter.
Du finner informasjon om når de ulike tariffavtalene til sjømannsorganisasjonene skal forhandles om, ved å følge med på Facebook og nettsidene til organisasjonene på Maritimt Hus.
NSF: Frode Sund, midt i bildet til venstre, og hans NHO-delegasjon sammen med NSF-delegasjonen under ledelse av Kurt Inge Angell.
Jógvan Hugo Gardar
NSOF: Frode Sund, midt i bildet til venstre, og hans NHO-delegasjon sammen med NSOF-delegasjonen under ledelse av Hans Sande.
Nils Ragnar Løvhaug
Dnmf: Frode Sund, midt i bildet til venstre, og hans NHO-delegasjon sammen med Dnmf-delegasjonen under ledelse av Hege-Merethe Bengtsson.
Jógvan Hugo Gardar
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug