JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fikk sparken etter 0,22 i promille

Hurtigtesten viste at kokken hadde 0,22 i promille – han mistet jobben på dagen. Da tok NSF saken til retten.
SPARKET PÅ DAGEN: Kokken blåste til 0,22 i promille. Da ble han sendt på dør.

SPARKET PÅ DAGEN: Kokken blåste til 0,22 i promille. Da ble han sendt på dør.

Håvard Sæbø

Etter et velferdsarrangement i tørrdokk viste en blåseprøve 0,22 i promille. Grunn nok til å si opp sjømannen mente rederiet. Norsk Sjømannsforbund, som har bistått kokken, er uenig i den konklusjonen.

NSF-advokat Terje Hernes Pettersen mener oppsigelse var for strengt og tok ut en stevning for Oslo tingrett.

Han krevde også at kokken fikk fortsette i stillingen sin fram til oppsigelsessaken skal avgjøres i Oslo tingrett i oktober.

NSF-ADVOKAT: Terje Hernes Pettersen mener blåseprøven er ugyldig som bevis og at straffen kokken fikk uansett er for streng.

NSF-ADVOKAT: Terje Hernes Pettersen mener blåseprøven er ugyldig som bevis og at straffen kokken fikk uansett er for streng.

Omar Jørgensen

Prinsipielle sider

Hernes Pettersen mener saken har to viktige prinsipielle sider. Den første gjelder bruk av hurtigtester, som mange rederier bruker.

– Nasjonale helsemyndigheter er klare på at hurtigtester i form av blåsetest ikke skal brukes til såkalt sanksjonære forhold, sier NSF-advokaten.

I denne saken brukte rederiet det samme apparatet som politiet gjør når de tester sjåfører på veien. Dét kan ikke brukes som bevis i en straffesak ved tap av førerrett. Da må det tas blodprøve, eventuelt utføres en test med et mer avansert blåseapparat. Slike prøver ble ikke tatt av kokken, og det er heller ikke vanlig i den maritime næringen.

– Vårt syn er at en blåseprøve ikke kan legges til grunn for en oppsigelse. Skal det bevises, må det være gjennom en blodprøve, mener han.

For streng reaksjon

Det andre prinsipielle spørsmålet Pettersen og Sjømannsforbundet stiller, er om oppsigelsen er saklig, bygget på en så lav promille.

Vedkommende var kokk, båten lå i tørrdokk, og han skulle ikke lage mat – bare rydde på båten sammen med en ryddegjeng, opplyser Pettersen.

– Vi mener det er for strengt å si opp en kokk for en promille på 0,22. Når de sier at det er nulltoleranse for alkohol, vil det i realiteten si at man kan bli oppsagt med en promille på 0,01, påpeker Pettersen.

Rederiet, på sin side, begrunnet oppsigelsen med at kokken hadde en «sikkerhetskritisk funksjon» da han skulle være brannvakt i forbindelse med sveisearbeid som ble utført om bord.

Dette var ikke lagmannsretten enig i, og uttalte at kokken bare hadde «en perifer sikkerhetsmessig rolle».

I begrunnelsen til lagmannsretten trekkes det fram en «klar interesseovervekt» i kokkens favør, og at det sannsynlige utfallet av hovedsaken er at oppsigelse er for strengt.

Selve oppsigelsessaken skal gå i Oslo tingrett over tre dager, fra 9. til 11. oktober.

Flere saker

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.

Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Oma Baatbyggeri

Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

Jan Morten Holst

Kobbefest i Tromsø Skipperforening

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

Tri Nguyen Dinh

Feiret at loven er vedtatt

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

– Vi ser dere ikke før det er for sent

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

Skjermdump fra kampanjen

Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres