JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

IMO

Haster med opplæring i alternative drivstoff

IMO jobber med å utvikle retningslinjer for opplæring i alternative drivstoff for sjøfolk.
Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Even Fjelde

Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) har denne uka jobbet med å utvikle midlertidige retningslinjer for opplæring i alternative drivstoff. Flere delegater understreker at slike retningslinjer haster for å sikre sjøfolks sikkerhet, ettersom stadig flere skip tar i bruk nye drivstoff og teknologier.

Etter diskusjoner i IMOs underkomité for menneskelige faktorer, opplæring og vakthold (HTW 11), har delegatene samlet seg om en tosporet tilnærming, melder Bunkerspot. Det utvikles både generelle retningslinjer for alternative drivstoff og spesifikke bestemmelser for hvert enkelt drivstoff. En arbeidsgruppe har fått i oppdrag å utarbeide et utkast til disse retningslinjene, som skal legges frem torsdag.

IMOs generalsekretær, Arsenio Dominguez, understreker viktigheten av dette arbeidet:

- IMO har satt som mål å oppnå netto null klimagassutslipp innen 2050. Dette målet forplikter oss til å utvikle opplæringskrav for sjøfolk.

Lydia Ferrad, representant for ITF i IMO.

Lydia Ferrad, representant for ITF i IMO.

Jógvan H. Gardar

Lydia Ferrad, representant for Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) i IMO, mener det haster med klare retningslinjer:

- Overgangen til alternative drivstoff er allerede i gang, og vi har ikke råd til flere forsinkelser i forberedelsene for sjøfolk.

Som sjøfarer selv understreker hun viktigheten av å involvere mannskapet. Til Bunkerspot sier Ferrad at sjøfolkene skal håndtere disse drivstoffene, og de største risikoene er knyttet til deres jobb.

- Sjøfolks sikkerhet må alltid komme først. En offiser og en matros har ulike ansvarsområder, men begge må vite hvordan de skal reagere i en nødsituasjon.

- Sjøfolks sikkerhet må alltid komme først, sier hun og legger til at opplæringen må tilpasses ulike roller om bord.

- En offiser og en matros har ulike ansvarsområder, men begge må vite hvordan de skal reagere i en nødsituasjon.

Dette må standardiseres, ellers vil IMO slite med å nå sine klimamål

Behov for enhetlige retningslinjer

Retningslinjene som utvikles nå vil i første omgang være veiledende, men målet er å gjøre dem obligatoriske, sier Arvind Natrajan, senior manager i Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (ICS).

- I dag finnes det ingen enhetlig tilnærming til opplæring for alternative drivstoff, og ulike rederier har ulike løsninger. Dette må standardiseres, ellers vil IMO slite med å nå sine klimamål, sier han til Bunkerspot.

Ny rapport om opplæringskrav

Denne uken presenterte LR, ICS, ITF, FNs Global Compact og World Maritime University en rapport for IMO som fremhever behovet for oppdaterte kompetansekrav, særlig for ammoniakk, metanol og hydrogen.

- Vi har involvert eksperter fra hele verdikjeden – fra drivstoffleverandører til motorprodusenter og opplæringsinstitusjoner. Målet er en trygg og ansvarlig innføring av nullutslippsdrivstoff, sier Kjersti Aass til Bunkerspot. Hun leder arbeidet for FN Global Compact.

Den maritime overgangsarbeidsgruppen (MJTTF) utvikler nå et opplæringsrammeverk og kurs for instruktører, som skal lanseres i mai.