IMO
Haster med opplæring i alternative drivstoff
IMO jobber med å utvikle retningslinjer for opplæring i alternative drivstoff for sjøfolk.
Illustrasjonsfoto
Even Fjelde
Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) har denne uka jobbet med å utvikle midlertidige retningslinjer for opplæring i alternative drivstoff. Flere delegater understreker at slike retningslinjer haster for å sikre sjøfolks sikkerhet, ettersom stadig flere skip tar i bruk nye drivstoff og teknologier.
Etter diskusjoner i IMOs underkomité for menneskelige faktorer, opplæring og vakthold (HTW 11), har delegatene samlet seg om en tosporet tilnærming, melder Bunkerspot. Det utvikles både generelle retningslinjer for alternative drivstoff og spesifikke bestemmelser for hvert enkelt drivstoff. En arbeidsgruppe har fått i oppdrag å utarbeide et utkast til disse retningslinjene, som skal legges frem torsdag.
IMOs generalsekretær, Arsenio Dominguez, understreker viktigheten av dette arbeidet:
- IMO har satt som mål å oppnå netto null klimagassutslipp innen 2050. Dette målet forplikter oss til å utvikle opplæringskrav for sjøfolk.
Lydia Ferrad, representant for ITF i IMO.
Jógvan H. Gardar
Lydia Ferrad, representant for Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) i IMO, mener det haster med klare retningslinjer:
- Overgangen til alternative drivstoff er allerede i gang, og vi har ikke råd til flere forsinkelser i forberedelsene for sjøfolk.
Som sjøfarer selv understreker hun viktigheten av å involvere mannskapet. Til Bunkerspot sier Ferrad at sjøfolkene skal håndtere disse drivstoffene, og de største risikoene er knyttet til deres jobb.
- Sjøfolks sikkerhet må alltid komme først. En offiser og en matros har ulike ansvarsområder, men begge må vite hvordan de skal reagere i en nødsituasjon.
- Sjøfolks sikkerhet må alltid komme først, sier hun og legger til at opplæringen må tilpasses ulike roller om bord.
- En offiser og en matros har ulike ansvarsområder, men begge må vite hvordan de skal reagere i en nødsituasjon.
Dette må standardiseres, ellers vil IMO slite med å nå sine klimamål
Behov for enhetlige retningslinjer
Retningslinjene som utvikles nå vil i første omgang være veiledende, men målet er å gjøre dem obligatoriske, sier Arvind Natrajan, senior manager i Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (ICS).
- I dag finnes det ingen enhetlig tilnærming til opplæring for alternative drivstoff, og ulike rederier har ulike løsninger. Dette må standardiseres, ellers vil IMO slite med å nå sine klimamål, sier han til Bunkerspot.
Ny rapport om opplæringskrav
Denne uken presenterte LR, ICS, ITF, FNs Global Compact og World Maritime University en rapport for IMO som fremhever behovet for oppdaterte kompetansekrav, særlig for ammoniakk, metanol og hydrogen.
- Vi har involvert eksperter fra hele verdikjeden – fra drivstoffleverandører til motorprodusenter og opplæringsinstitusjoner. Målet er en trygg og ansvarlig innføring av nullutslippsdrivstoff, sier Kjersti Aass til Bunkerspot. Hun leder arbeidet for FN Global Compact.
Den maritime overgangsarbeidsgruppen (MJTTF) utvikler nå et opplæringsrammeverk og kurs for instruktører, som skal lanseres i mai.
Flere saker
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
JUBLER: Kadett Jørn Egset er strålende fornøyd med den nye kadettavtalen. Her avbildet iført kullfiltermaske i forbindelse med maling om bord.
Privat
Ny kadettavtale: – Helt fantastisk!
DYRERE MED EN ULYKKE: Sjømannsforbundets Kim Helge Fjereide påpeker at en ulykke er dyrere enn HMS-arbeid og oppfordrer flere til å delta på Verneombudskonferansen.
Tri Nguyen Dinh
Fortsatt mange ledige plasser på verneombudskonferansen
UNDER ANGREP: Rødehavet er et spesielt utsatt område for angrep. Her bryter oljetankeren «Cordelia Moon» ut i flammer, etter å ha blitt truffet av et missil i 2024. Bildet er fra en video houthiene offentliggjorde i etterkant.
rasjonsfoto: Houthi Military Media/REUTERS/NTB
Å få sjøfolk trygt hjem er vår viktigste oppgave
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh