JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord

Nytt avgiftshopp på drivstoff for fiskefartøy skaper frykt for massepermitteringer langs norskekysten. Bunkringsselskaper advarer om at hele driftsgrundlaget i Troms og Finnmark kan forsvinne.

Kurt Andre Eide

jhg@maritimlogg.no

Fra 1. juli i år ble det innført full CO₂-avgift på drivstoff som bunkres i Norge for fiskefartøy i utenriksfart. Endringen får allerede dramatiske konsekvenser for bunkringsindustrien langs kysten.

E24 skriver at Bunker Oil AS merker effekten umiddelbart. På bare én dag har selskapet fått kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff. Norske fiskefartøy velger i stedet å fylle tankene i utlandet for å unngå avgiften.

"Gode kunder gjennom mange år kommer inn på kontorene og takker for samarbeidet, de har rett og slett ikke råd til å bunkre i Norge lenger," sier driftsdirektør Maren Kleven Fox til E24.

Ifølge Bunker Oil kan hele driftsgrundlaget i Troms og Finnmark forsvinne uten havfiskeflåten som kunder. Fox advarer om at tankanleggene også leverer drivstoff til Forsvaret og fungerer som hovedknutepunkter for forsyning ut til små kystsamfunn.

Frp-leder Sylvi Listhaug kaller avgiften "fullstendig feilslått" og lover å fjerne den dersom partiet får gjennomslag etter valget. Statssekretær Torgeir Micaelsen (Ap) sier regjeringen vil følge utviklingen tett og vurdere om kompensasjonsordningen for fiskeflåten skal utvides.

CO₂-avgift på drivstoff for fiskefartøy

Hva er endringen?

Fra 1. juli 2024 innførte regjeringen full CO₂-avgift på drivstoff bunkret i Norge for fiskefartøy i utenriksfart

Tidligere hadde fiskeflåten fritak fra denne avgiften


Konsekvensene:

Bunker Oil AS fikk kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff på én dag

Norske fiskefartøy velger å bunkre i utlandet for å unngå avgiften

Frykt for massepermitteringer i august hvis ikke situasjonen snur

Hele driftsgrundlaget i Troms og Finnmark kan forsvinne
Norske fiskefartøy kan velge heller å fylle tankene i utlandet – for eksempel Shetland eller Færøyene – eller direkte fra tankskip utenfor norskekysten

Truede anlegg:

Båtsfjord tankanlegg

Anlegg i Troms og Finnmark

Politiske reaksjoner:

Frp lover å fjerne avgiften hvis de får makt

Regjeringen vurderer å utvide kompensasjonsordningen

Begrunnelse:

Regjeringen mener alle klimagassutslipp skal ha en pris etter forurenser-betaler-prinsippet

Alternativet kunne vært kvoter, men fiske i fjerne farvann omfattes ikke av EUs kvotesystem

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet Claude og kvalitetssikret av Maritim Logg.

Kilde: E24