CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Nytt avgiftshopp på drivstoff for fiskefartøy skaper frykt for massepermitteringer langs norskekysten. Bunkringsselskaper advarer om at hele driftsgrundlaget i Troms og Finnmark kan forsvinne.
Kurt Andre Eide
jhg@maritimlogg.no
Fra 1. juli i år ble det innført full CO₂-avgift på drivstoff som bunkres i Norge for fiskefartøy i utenriksfart. Endringen får allerede dramatiske konsekvenser for bunkringsindustrien langs kysten.
E24 skriver at Bunker Oil AS merker effekten umiddelbart. På bare én dag har selskapet fått kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff. Norske fiskefartøy velger i stedet å fylle tankene i utlandet for å unngå avgiften.
"Gode kunder gjennom mange år kommer inn på kontorene og takker for samarbeidet, de har rett og slett ikke råd til å bunkre i Norge lenger," sier driftsdirektør Maren Kleven Fox til E24.
Ifølge Bunker Oil kan hele driftsgrundlaget i Troms og Finnmark forsvinne uten havfiskeflåten som kunder. Fox advarer om at tankanleggene også leverer drivstoff til Forsvaret og fungerer som hovedknutepunkter for forsyning ut til små kystsamfunn.
Frp-leder Sylvi Listhaug kaller avgiften "fullstendig feilslått" og lover å fjerne den dersom partiet får gjennomslag etter valget. Statssekretær Torgeir Micaelsen (Ap) sier regjeringen vil følge utviklingen tett og vurdere om kompensasjonsordningen for fiskeflåten skal utvides.
CO₂-avgift på drivstoff for fiskefartøy
Hva er endringen?
Fra 1. juli 2024 innførte regjeringen full CO₂-avgift på drivstoff bunkret i Norge for fiskefartøy i utenriksfart
Tidligere hadde fiskeflåten fritak fra denne avgiften
Konsekvensene:
Bunker Oil AS fikk kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff på én dag
Norske fiskefartøy velger å bunkre i utlandet for å unngå avgiften
Frykt for massepermitteringer i august hvis ikke situasjonen snur
Hele driftsgrundlaget i Troms og Finnmark kan forsvinne
Norske fiskefartøy kan velge heller å fylle tankene i utlandet – for eksempel Shetland eller Færøyene – eller direkte fra tankskip utenfor norskekysten
Truede anlegg:
Båtsfjord tankanlegg
Anlegg i Troms og Finnmark
Politiske reaksjoner:
Frp lover å fjerne avgiften hvis de får makt
Regjeringen vurderer å utvide kompensasjonsordningen
Begrunnelse:
Regjeringen mener alle klimagassutslipp skal ha en pris etter forurenser-betaler-prinsippet
Alternativet kunne vært kvoter, men fiske i fjerne farvann omfattes ikke av EUs kvotesystem
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet Claude og kvalitetssikret av Maritim Logg.
Kilde: E24
Flere saker
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri
Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden
FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.
Jan Morten Holst
Kobbefest i Tromsø Skipperforening
ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.
Tri Nguyen Dinh
Feiret at loven er vedtatt
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket