Alfredo Girón:
Fra e-post til matfat – havet holder verden i gang
Fiberkabler, fisk og frakt. Havet bærer verden, og under One Ocean Conference i Bergen viste Alfredo Girón hvorfor det haster å tenke nytt – og tenke globalt.
95 prosent av verdens internasjonale kommunikasjon går via fiberkabler under havet, påpekte Alfredo Girón, som leder Ocean Action Agenda i World Economic Forum,.
Jógvan H. Gardar
Når verdens fremste eksperter og beslutningstakere samles i Grieghallen, handler det ikke bare om fisk og internasjonal sjøtransport og havnæring. Det handler om hvordan havet former framtiden for alt fra geopolitikk og handel, til matsikkerhet og klimakamp.
– Havet tilhører oss alle. Hvis du forurenser din del, rammer det også meg. Det går på tvers av grenser, og det må løses sammen, har Børge Brende, president i World Economic Forum, uttalt i et tidligere intervju. Alfredo Girón viste til dette sitatet da han talte under årets One Ocean Conference.
Konferansen, arrangert av DNB og partnere 8. april, er en samlende møteplass for havnæringer, politikere, forskere og finansaktører fra hele verden. Den skal motivere til nye oppdagelser, relasjoner og samarbeid på tvers av sektorer – og gi et krafttak for havets økonomiske og økologiske fremtid.
Havet er ikke bare en naturressurs, det er en bærebjelke i verdensøkonomien
Alfredo Girón
En økonomisk stormakt under overflaten
Alfredo Girón, som leder Ocean Action Agenda i World Economic Forum, stilte på scenen med tall som taler for seg selv:
* 95 prosent av verdens internasjonale kommunikasjon går via fiberkabler under havet.
* 80 prosent av verdens varehandel skjer til sjøs.
* Tre milliarder mennesker er avhengige av havet som proteinkilde.
* Verdien av havøkonomien er anslått til over 3000 milliarder dollar innen 2030.
– Havet er ikke bare en naturressurs, det er en bærebjelke i verdensøkonomien, sa Girón.
Asia leder an
Mellom 1995 og 2020 kom over 75 prosent av veksten i havrelatert økonomi fra Asia og Stillehavet. Øst-Asia sto alene for 56 prosent av den globale veksten. Samtidig er presset stort:
* Handelskriger, som Kinas toll på amerikansk sjømat i 2018, har sendt prisene til værs
* Forsinkelser i reguleringer og kvoter øker risikoen for overfiske
* Bærekraftige prosjekter risikerer å stoppe opp på grunn av økonomisk usikkerhet
Resultatene av den ferske tollkrigen til USAs president, Donald Trump, vil også påvirke prisene fremover.
Hvis vi skal bygge en sterkere økonomi, må vi ikke bare tette hull. Vi må finne nye måter å samarbeide på.
Alfredo Girón
Globale initiativer gir håp
Men det skjer også mye positivt i det internasjonale samarbeidet, sa Alfredo Girón, og viste til blant annet:
* WTOs fiskeriavtale skal fjerne skadelige subsidier
* BBNJ-avtalen beskytter områder utenfor nasjonal kontroll
* Plasttraktaten skal redusere global plastforurensning
* Ocean20 er lansert som del av G20
* FNs tredje havkonferanse finner sted i Nice, juni 2025
Felles ansvar, felles fremtid
Giróns viktigste budskap handler om ansvar:
– Hvis vi skal bygge en sterkere økonomi, må vi ikke bare tette hull. Vi må finne nye måter å samarbeide på, og se havet som en løsning, ikke et offer, avsluttet Girón.
Flere saker
UNDER ANGREP: Rødehavet er et spesielt utsatt område for angrep. Her bryter oljetankeren «Cordelia Moon» ut i flammer, etter å ha blitt truffet av et missil i 2024. Bildet er fra en video houthiene offentliggjorde i etterkant.
rasjonsfoto: Houthi Military Media/REUTERS/NTB
Å få sjøfolk trygt hjem er vår viktigste oppgave
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh
Beredskapen krever flere sjøfolk
Norled
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar