Pensjonseksperten
Hjelpetid
Maritim pensjonskasse er i dag delt i to ordninger - en fartstidsbasert ordning og en inntektsbasert ordning.
HJELPETID: For å kvalifisere til en pensjonsrett i fartstidsbasert ordning – altså løpende pensjon – kreves det en opptjening på minst 150 fartsmåneder.
Illustrasjonsbilde - Firefly AI-generert
Den fartstidsbaserte ordningen gjelder de medlemmer som både er født før 1970 og som har opptjening fra før 2020. For å kvalifisere til en pensjonsrett i fartstidsbasert ordning – altså løpende pensjon – kreves det en opptjening på minst 150 fartsmåneder. Imidlertid finnes det en mulighet til å få innvilget løpende pensjon også med mindre enn 150 innrapporterte fartstidsmåneder i ordningen. Så lenge det er innrapportert minst 12 fartsmåneder i ordningen kan man anvende såkalt «hjelpetid». Som hjelpetid kan regnes eventuell fartstid fra tjeneste på øvrige EU- og EØS-land sine skip, fra fiskebåter med opptjening i Garantikassen for fiskere, eller fra tjenestegjøring på skip med medlemskap i en annen offentlig pensjonsordning, eksempelvis på statlige skip. Etter spesielle regler kan også vernepliktstid før 1981 medregnes. Hvis hjelpetiden skal komme til nytte må intern fartstid og hjelpetid til sammen være minst 150 fartsmåneder. Hjelpetiden teller ikke med ved beregningen av sjømannspensjonen.
Den inntektsbaserte ordningen gjelder de medlemmer som ble født fra og med 1970, eller som har kun har opptjening i Maritim pensjonskasse etter 31. desember 2019. For disse medlemmene er det et krav om 3 års opptjening for å få rett til løpende pensjon. Også her kan man anvende hjelpetid for å oppnå minstekravet, men da kun tjenestetid fra andre EU-/EØS-lands skip.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug