Pensjonseksperten
Hjelpetid
Maritim pensjonskasse er i dag delt i to ordninger - en fartstidsbasert ordning og en inntektsbasert ordning.
HJELPETID: For å kvalifisere til en pensjonsrett i fartstidsbasert ordning – altså løpende pensjon – kreves det en opptjening på minst 150 fartsmåneder.
Illustrasjonsbilde - Firefly AI-generert
Den fartstidsbaserte ordningen gjelder de medlemmer som både er født før 1970 og som har opptjening fra før 2020. For å kvalifisere til en pensjonsrett i fartstidsbasert ordning – altså løpende pensjon – kreves det en opptjening på minst 150 fartsmåneder. Imidlertid finnes det en mulighet til å få innvilget løpende pensjon også med mindre enn 150 innrapporterte fartstidsmåneder i ordningen. Så lenge det er innrapportert minst 12 fartsmåneder i ordningen kan man anvende såkalt «hjelpetid». Som hjelpetid kan regnes eventuell fartstid fra tjeneste på øvrige EU- og EØS-land sine skip, fra fiskebåter med opptjening i Garantikassen for fiskere, eller fra tjenestegjøring på skip med medlemskap i en annen offentlig pensjonsordning, eksempelvis på statlige skip. Etter spesielle regler kan også vernepliktstid før 1981 medregnes. Hvis hjelpetiden skal komme til nytte må intern fartstid og hjelpetid til sammen være minst 150 fartsmåneder. Hjelpetiden teller ikke med ved beregningen av sjømannspensjonen.
Den inntektsbaserte ordningen gjelder de medlemmer som ble født fra og med 1970, eller som har kun har opptjening i Maritim pensjonskasse etter 31. desember 2019. For disse medlemmene er det et krav om 3 års opptjening for å få rett til løpende pensjon. Også her kan man anvende hjelpetid for å oppnå minstekravet, men da kun tjenestetid fra andre EU-/EØS-lands skip.
Flere saker
Håvard Sæbø
Mellomoppgjøret 2025: Brudd mellom LO og NHO
Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn.
Sjøfartsdirektoratet
Nesten 6000 tilsyn i 2024
Illustrasjonsfoto/Frank Winnberg
Forventer ny cruiserekord i 2025
Redere som bygger nytt er luta lei satsingen på det de kaller umoden teknologi.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Uenighet om myndighetenes satsing på hydrogen og ammoniakk.
SIGNERT: Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) sammen med partene som i dag signerte samarbeidserklæringen om maritim likestilling.
Jógvan H. Gardar
Signerte samarbeidserklæring om maritim likestilling
Ole Andreas Strøm Rosenberg er vinneren av vår fotokonkurranse «2024 på sjøen». Han forteller at bildet er tatt i mars 2024 i Det indiske hav, på en tur fra Cape Town til Singapore. Båten i bakgrunnen er «Normand Sirius», og de to i MOB-båten er lærlingen Benjamin Grønås Larsen og den litt mer erfarne matrosen Arild Silden. Se flere bilder og les om de andre vinnerne i vår konkurranse på side 12-15.
Ole Andreas Strøm Rosenberg