Arbeidsretten
Dom i saken om kjølelasttillegg
FØRTE RETTSAKEN: Knut Walle-Hansen, advokat i Dnmf, første saken på vegne av medlemmene i saken mot Hordalaks Sjø.
Jogvan Hugo Gardar
Dnmf anla sak mot Hordalaks Sjø. Saken som ble tatt opp i Arbeidsretten handler om paragraf 7.1. i overenskomsten mellom Dnmf og Kytrederiene for maskinoffiserer på lastefartøy, tankbåter, vaktbåter, kabelfartøy og brønnbåter. Uenigheten er tolkningen av om brønnbåter er omfattet av paragraf 7.1, og i så fall om maskinsjefer og førstemaskinister på slike brønnbåter skal ha et kjøletillegg, som beregnes av grunnhyren.
Sakens bakgrunn
Saken hadde sin bakgrunn i en lokal uenighet i Hordalaks Sjø AS og Dnmfs lokale tillitsvalgte. De tillitsvalgte krevde tillegg etter overenskomsten med Kystrederiene § 7.1, som gir 10 prosent tillegg beregnet av grunnhyren for maskinsjef, og 6 % tillegg for 1. maskinisten. Kriteriet for å få tillegget er iht. overenskomstens ordlyd at skipet regelmessig fører fryse- eller kjølelast. Arbeidsgiver mente at tillegget ikke er ment for brønnbåter, men bare for lasteskip med tørrlast. Dnmf viste til at ordlyden ikke har noen begrensning til tørrlastskip, og at en slik begrensning heller ikke følger av tariffhistorikken.
Etter sentral forhandling med Kystrederiene, der de sentrale parter støttet hver sine medlemmer og dermed ikke kom til enighet, tok advokat Walle-Hansen i Dnmf ut stevning for arbeidsretten. Saken ble ført 9. april i år.
Sakens hovedtema
Retten tok utgangspunkt i ordlyden i § 7.1, og tolket den slik at det er et vilkår at skipet fører, det vil si transporterer, lasten med kjølt vann. Det fremkom vitneforklaringer som ga retten opplysninger om at kjøleanlegget i brønnbåter først og fremst ble benyttet ved stasjonær virksomhet, og i mindre grad under transport av fisken. Retten la dermed ikke vekt på at brønnbåters kjøleanlegg er i hyppig bruk ved stasjonær virksomhet, som ved avlusning.
Saken førte derfor ikke helt frem for Dnmf.
Saken førte delvis frem
Dommen fastslår i premiss at bløggebåter, som mer regelmessig eller alltid benytter kjøleanlegg under transport, likevel utløser tillegg for kjølelast. Dette var ikke avklart mellom de sentrale partene før saken kom opp. Dermed kan det sies at saken delvis har ført frem for Dnmf. Det kan ikke lenger hevdes at tillegget bare gjelder for tørr last. I tilslutning til dette, vil det være en åpning for at alle fartøyer som mer regelmessig enn dagens brønnbåter transporterer fisk eller andre organismer i kjølt tilstand utløser tillegget. Det må da for det enkelte fartøy foretas en konkret vurdering av om transporten med kjølt last skjer regelmessig.
Knut Walle-Hansen
Advokat
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri