– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
Hvordan kan hurtigbåtnæringen bli utslippsfri – uten å gå på kompromiss med fart og driftssikkerhet?
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Under Hurtigbåtkonferansen 2025 på Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen 16.–17. oktober delte teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt – både teknologisk og kommersielt, sa Berge fra scenen.
Flere utfordringer
Han pekte på at elektrifisering av hurtigbåter byr på flere tekniske utfordringer, særlig knyttet til vekt, energitetthet og effektbehov.
– Hurtigbåter krever høy effekt for å opprettholde høy fart, forklarte han, og understreket at dagens batteriteknologi fortsatt har begrenset energitetthet sammenlignet med fossilt drivstoff. Det gjør det krevende å oppnå ønsket rekkevidde uten at vekten øker betydelig.
Berge viste hvordan faktorer som fart, ladehastighet og batterikapasitet påvirker både design og drift av elektriske fartøy. En viktig nøkkel er å kunne lade effektivt ved begge endestopp, slik at hurtigbåtene kan opprettholde regularitet og stabil drift.
Trenger samarbeid
Han la også vekt på behovet for samarbeid i hele verdikjeden – mellom verft, leverandører, operatører og oppdragsgivere.
– For å lykkes må vi kombinere teknologisk innovasjon med fleksible kontrakter og en standardisert ladeinfrastruktur. Bare slik kan vi bygge et bærekraftig hurtigbåttilbud for fremtiden, sa Berge.
Fjord1 har lenge vært en pådriver for grønn omstilling i maritim sektor. Berge viste til hvordan selskapet jobber for å finne en balansen mellom tekniske løsninger, driftssikkerhet og miljømål – og dermed bidra til at nullutslippshurtigbåtene blir en realitet. Han var samtidig tydelig på at innovasjon oftest skjer gjennom kontrakter, der det stilles krav.
Flere saker
FÅR PENSJON: Fiskere får likevel pensjon, selv om regjeringen ville lukke pensjonsordningen deres.
Privat
Sp og KrF redder pensjonsordning: – En gledens dag for fiskere
– Hvis forslaget vedtas, blir fiskerne den eneste yrkesgruppen i Norge uten lovfestet pensjon, sier Ann Jorunn Olsen i Norsk Sjømannsforbund.
COLORBOX
Fiskerne kan bli den eneste yrkesgruppen i Norge uten lovfestet pensjon
"Havila Polaris" fyller biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
Havila Kystruten
Kystruten seiler med 92 prosent lavere utslipp
KRIGSSEILER: Reidar Johannes Wiggen mønstret på fire handelsskip under krigen.
Privat
Krigsseileren ble svartelistet – nå vil barnebarnet ha svar
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh


