– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
Hvordan kan hurtigbåtnæringen bli utslippsfri – uten å gå på kompromiss med fart og driftssikkerhet?
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Under Hurtigbåtkonferansen 2025 på Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen 16.–17. oktober delte teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt – både teknologisk og kommersielt, sa Berge fra scenen.
Flere utfordringer
Han pekte på at elektrifisering av hurtigbåter byr på flere tekniske utfordringer, særlig knyttet til vekt, energitetthet og effektbehov.
– Hurtigbåter krever høy effekt for å opprettholde høy fart, forklarte han, og understreket at dagens batteriteknologi fortsatt har begrenset energitetthet sammenlignet med fossilt drivstoff. Det gjør det krevende å oppnå ønsket rekkevidde uten at vekten øker betydelig.
Berge viste hvordan faktorer som fart, ladehastighet og batterikapasitet påvirker både design og drift av elektriske fartøy. En viktig nøkkel er å kunne lade effektivt ved begge endestopp, slik at hurtigbåtene kan opprettholde regularitet og stabil drift.
Trenger samarbeid
Han la også vekt på behovet for samarbeid i hele verdikjeden – mellom verft, leverandører, operatører og oppdragsgivere.
– For å lykkes må vi kombinere teknologisk innovasjon med fleksible kontrakter og en standardisert ladeinfrastruktur. Bare slik kan vi bygge et bærekraftig hurtigbåttilbud for fremtiden, sa Berge.
Fjord1 har lenge vært en pådriver for grønn omstilling i maritim sektor. Berge viste til hvordan selskapet jobber for å finne en balansen mellom tekniske løsninger, driftssikkerhet og miljømål – og dermed bidra til at nullutslippshurtigbåtene blir en realitet. Han var samtidig tydelig på at innovasjon oftest skjer gjennom kontrakter, der det stilles krav.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug