Et viktig skritt i retning av en tryggere arbeidshverdag til sjøs
PÅ TIDE: Det maritime lovverket er modent for oppdatering, slår Hans Sande fast.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
OVERBLIKK: Sjøoffisersforbundet har sammen med de andre sjømannsorganisasjonene over flere år jobbet med å få på plass en modernisering av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven. Maritim næring er og har alltid vært en spydspiss i teknologiutvikling og innovasjon.
Det er skipsfarten som driver verden fremover. Bare de siste årene har utviklingen knyttet til nye energiformer og autonome styringssystemer gått i et rasende tempo. Da er det desto viktigere at regelverket som skal sikre helse, miljø og sikkerhet så vel som ryddige og forsvarlige arbeidsforhold holder følge.
Konkurransefortrinnet til norsk maritim næring er nemlig ikke først og fremst teknologi, men sjøfolk som besitter en kompetanse i verdensklasse innen samtlige segment. Den kompetansen er utviklet gjennom sterke sjømannsorganisasjoner og et konstruktivt partssamarbeid.
Skipsarbeidsloven kom i 2013 og skipssikkerhetsloven i 2007. De tar for seg regulering av skip og mannskap, herunder arbeidsmiljø. Skipsarbeidsloven ble delvis harmonisert med arbeidsmiljøloven i 2013. Siden den gang har arbeidsmiljøloven vært gjenstand for en rekke endringer. Tiden er derfor overmoden for at også det maritime regelverket tilpasses dagens situasjon.
Vi er glade for at myndighetene har tatt innover seg at det nå haster med å revidere lovverket til sjøs. Regjeringen meldte i høst at det skal settes ned et ekspertutvalg som skal evaluere og komme med forslag til revisjon av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven.
De fremste ekspertene på dette er nettopp partene i arbeidslivet, med den spisskompetansen vi som sjøfolk innehar gjennom vår unike og sammensatte erfaringsbaserte kompetanse. Vi forutsetter at vi blir godt representert i det kommende utvalget, og at myndighetene gjør en grundig jobb når de skal lande det endelige mandatet.
Med oss i det videre arbeidet vil vi bringe fortsatt utålmodighet og presisjon for å gjøre regelverket for arbeid i havområdene trygt, rettferdig og anstendig i tråd med den norske arbeidslivsmodellen.
Flere saker
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
FORFATTEREN: Tor Ola Svennevig håper sjøfolk vil fortsette å romantisere det som har vært så viktig for denne yrkesgruppen gjennom flere hundre år.
Tri Nguyen Dinh
Sjøfolk bærer på kulturhistorie
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh


