Et viktig skritt i retning av en tryggere arbeidshverdag til sjøs
PÅ TIDE: Det maritime lovverket er modent for oppdatering, slår Hans Sande fast.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
OVERBLIKK: Sjøoffisersforbundet har sammen med de andre sjømannsorganisasjonene over flere år jobbet med å få på plass en modernisering av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven. Maritim næring er og har alltid vært en spydspiss i teknologiutvikling og innovasjon.
Det er skipsfarten som driver verden fremover. Bare de siste årene har utviklingen knyttet til nye energiformer og autonome styringssystemer gått i et rasende tempo. Da er det desto viktigere at regelverket som skal sikre helse, miljø og sikkerhet så vel som ryddige og forsvarlige arbeidsforhold holder følge.
Konkurransefortrinnet til norsk maritim næring er nemlig ikke først og fremst teknologi, men sjøfolk som besitter en kompetanse i verdensklasse innen samtlige segment. Den kompetansen er utviklet gjennom sterke sjømannsorganisasjoner og et konstruktivt partssamarbeid.
Skipsarbeidsloven kom i 2013 og skipssikkerhetsloven i 2007. De tar for seg regulering av skip og mannskap, herunder arbeidsmiljø. Skipsarbeidsloven ble delvis harmonisert med arbeidsmiljøloven i 2013. Siden den gang har arbeidsmiljøloven vært gjenstand for en rekke endringer. Tiden er derfor overmoden for at også det maritime regelverket tilpasses dagens situasjon.
Vi er glade for at myndighetene har tatt innover seg at det nå haster med å revidere lovverket til sjøs. Regjeringen meldte i høst at det skal settes ned et ekspertutvalg som skal evaluere og komme med forslag til revisjon av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven.
De fremste ekspertene på dette er nettopp partene i arbeidslivet, med den spisskompetansen vi som sjøfolk innehar gjennom vår unike og sammensatte erfaringsbaserte kompetanse. Vi forutsetter at vi blir godt representert i det kommende utvalget, og at myndighetene gjør en grundig jobb når de skal lande det endelige mandatet.
Med oss i det videre arbeidet vil vi bringe fortsatt utålmodighet og presisjon for å gjøre regelverket for arbeid i havområdene trygt, rettferdig og anstendig i tråd med den norske arbeidslivsmodellen.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug