Enova:
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
612 millioner kroner skal gjøre norsk kystfart utslippsfri. Nå viser tallene fra Enova at batteridrift tåler alt fra tunglast i storm til tusen kilometer rekkevidde.
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
jhg@maritimlogg.no
Det er ikke snakk om småskuter til lokale ferjesamband lenger. Det norske batteriskiftet til sjøs har nådd en ny fase: Tung godstransport på kystled, offshoreforsyning i Barentshavet og turistferjer som skal gå hele dagen. Teknologien er klar, rekkevidden er lang nok, og pengene ligger på bordet.
Det kommer fram i en pressemelding fra Enova fredag. Enova deler nå ut 612 millioner kroner til batteridrift i norsk skipsfart. Ni skip skal bygges eller bygges om, fem landanlegg skal opp. Skal det skje, blir det et årlig kutt på 18 659 tonn CO₂. Hvert eneste år.
Fulllasta begge veier – 400 nautiske mil
K. Sætre Rederi og Felleskjøpet har frakta korn og gjødsel på kysten i over hundre år. Nå skal de gjøre det elektrisk. Et nytt batteriskip skal ta over fra dagens dieselfartøy og gå fra Moss i sør til Glomfjord i nord – 91 prosent elektrisk, i snitt.
Skipet laster 5000 tonn, går 400 nautiske mil på én lading, og kutter 1540 tonn CO₂ årlig. Felleskjøpet bygger ladestasjoner i Vestnes og på Kambo i Moss. Korn nordover, gjødsel sørover. Fullt begge veier.
Skipet kan seile rundt 400 nautiske mil på én lading og frakte opptil 5000 tonn last.
Frode Sætre i K. Sætre Rederi AS
Dieselskipet hadde fungert like bra, vil noen si. Men batteriskipet går nå like langt, laster like mye, og slipper lading på flere kaier underveis. Det er ikke lenger snakk om å ofre effektivitet for miljø – det er snakk om å bytte drivstoff.
– Skipet kan seile rundt 400 nautiske mil på én lading og frakte opptil 5000 tonn last, sier Frode Sætre i K. Sætre Rederi AS.
Offshoreforsyning på batteri – 1200 kilometer rekkevidde
Northshore i Tromsø planlegger to elektriske forsyningsskip som skal betjene offshorefelt i Barentshavet. 89 meter lange, 4500 tonn med alt medrekna, og batteripakke som tusen elbiler. Rekkevidden: 655 nautiske mil, tilsvarende 1200 kilometer – som fra Oslo til Tromsø. På én lading.
Hvert skip kutter 3759 tonn CO₂ årlig, sammenlikna med et moderne dieselskip. Skipet skal være i drift i 2028, og Plug AS skal bygge ladestasjon ved Polarbase i Hammerfest.
Når batteridrift fungerer offshore, viser det at teknologien er moden for krevende forhold og lengre driftstid uten tilgang på lading.
Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder maritim transport i Enova
– Tildelinga fra Enova er et sterkt signal om at Norge satser på grønne maritime løsninger. Denne støtta gjør det mulig for oss å realisere en teknologi som kan sette en ny standard for utslippsfrie offshoreoperasjoner, sier Østen Mortvedt, CEO i Northshore.
Les om Plug og Northshore her: Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Når batteriforsyning fungerer på vinterhav i Barentshavet, er det ikke lenger spørsmål om teknologien er sterk nok. Det er spørsmål om hvem som vil være først.
Verdensarvfjordene: Nullutslipp fra 2026
Stortinget vedtok i april at alle passasjerskip under 10 000 tonn skal ha null utslipp i de fem verdensarvfjordene fra 1. januar 2026. Større skip får samme krav i 2032.
Vestlandske Trafikk bygger nå om to ferjer til helelektrisk drift på Geirangerfjorden. De skal seile hele dagen, lade om natta, og kutte 1975 tonn CO₂ årlig.
Les mer om Vestalandske-prosjektet her: To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Geiranger Fjordservice, som har frakta turister der siden 1969, bygger om stoltskipet «Geirangerfjord II». Dieselmotorene ryker ut, to stillegående elmotorer kommer inn. Batteriene lades mellom turene og om natta når nettet tåler det. Kuttet: 135 tonn CO₂ årlig, tilsvarende 50 000 liter diesel.
Ikke småtteri lenger
Enova-runden viser noe viktig: Batteridrift passer til det meste nå. Tunglast på kysten, offshoreforsyning, turistferjer, havbruksfartøy. Det er ikke småbåter i rolig farvann lenger. Det er arbeidshester i fullt arbeid.
Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder i maritim transport i Enova, mener erfaringene fra offshoreprosjekta vil bane vei for videre utslippskutt nasjonalt og internasjonalt.
– Samarbeidet mellom Felleskjøpet og K. Sætre Rederi er et godt eksempel på hvordan grønn teknologi og nytenking kan gjøre både miljøet og logistikken bedre. Dette er et tydelig eksempel på hvordan vi sammen kan få fart på det grønne skiftet og forhåpentlig inspirere flere, sier han.
Disse ni fartøyene får støtte
Northshore AS: To offshoreforsyningsskip (PSV), nybygg – 200 millioner kroner
Seistar Prosessfartøy AS: Prosessfartøy havbruk, nybygg – 100 millioner kroner
K. Sætre Rederi AS: Bulkskip, nybygg – 100 millioner kroner
GMI Rederi AS: Bulkskip, ombygging – 52,5 millioner kroner
Vestlandske Trafikk AS: Bilferje, ombygging – 51,6 millioner kroner
Vestlandske Trafikk AS: Bilferje, ombygging – 17,2 millioner kroner
Geiranger Fjordservice AS: Turistbåt, ombygging – 6 millioner kroner
Scale Aquaculture Rental AS: Arbeidsbåt havbruk, nybygg – 3,5 millioner kroner
Kilde: Enova
Fem ladeanlegg som får støtte
Plug AS: Polarbase, Hammerfest – 52,9 millioner kroner
GMI Rederi AS: Bingsa, Ålesund – 10,8 millioner kroner
GMI Rederi AS: Vartdal, Ørsta – 9 millioner kroner
Felleskjøpet Agri SA: Vestnes – 4,7 millioner kroner
Felleskjøpet Agri SA: Kambo, Moss – 4,1 millioner kroner
Kilde: Enova
Flere saker
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic


