Maritim beredskap i en urolig tid
ØKENDE BEHOV: Under UNGkonferansen presenterte VK/fagskolestipendiat Stian Nordby i Sjøforsvaret den maritime satsingen i Forsvarets langtidsplan. – Det vil være et økende behov for maritimt utdannet personell – og behovet er stort allerede i dag, slo han fast.
Norsk Sjøoffisersforbund
OVERBLIKK: Alvoret har sunket inn for et tverrpolitisk Norge i 2025. I takt med en nyhetsstrøm der relasjonen mellom Europa og USA stadig utfordres og må rekalibreres, har norske politikere – i likhet med politikere i Europa for øvrig – gitt tydelige signaler om å øke prioriteringen av forsvar og sikkerhet betraktelig.
I januar kom stortingsmeldingen «Forberedt på krise og krig». Den slår fast at fordekt etterretningsvirksomhet foregår til enhver tid langs norskekysten, gjennom bruk av sivile fartøy. Aktiviteten knyttes til sabotasjeforberedelser, påvirkningsforsøk, omgåelse av sanksjonsregelverk og infiltrasjon. De samme forholdene advarer Politiets sikkerhetstjeneste mot i sin trusselvurdering for 2025.
I 2024 fikk vi på plass en helt nødvendig langtidsplan for Forsvaret. Planen innebærer investeringer på 611 milliarder over 12 år. Investeringen viser hvilket etterslep Norge har i Forsvaret, og hva det nå vil koste oss å ta det igjen. Utfordringen er at etterslepet er like stort i andre deler av samfunnet, som er avgjørende for vår felles totalberedskap.
I Norge har vi en av verdens lengste kystlinjer, med en uvurderlig strategisk betydning – for oss selv og for våre allierte. I ethvert scenario for krise i samfunnet, er vi avhengige av at infrastrukturen vår langs kysten er forutsigbar og fungerer. Da er det helt essensielt at vi har tilstrekkelig med sjøfolk. Per i dag er det imidlertid kritisk mangel på sjøfolk. Bare Sjøforsvaret trenger 1400 sjøfolk innen kort tid. Dette kommer i tillegg til eksisterende og framtidige behov innen den nasjonale og internasjonale handelsflåten.
Det haster å forberede samfunnet på en mer krevende geopolitisk virkelighet, som ikke potensielt kommer, men som allerede er her. Vi forventer at norske politikere tar konsekvensene av det, ved å lage en plan for opprustning av de delene av samfunnet som ved siden av Forsvaret vil være avgjørende i krise og krig.
For å sikre et tilstrekkelig antall sjøfolk, trengs det en konkret strategi for kompetanse og rekruttering. I Norsk Sjøoffisersforbund sitter vi på omfattende kunnskap om hva den bør innebære av adekvate virkemidler på kort og lang sikt. Vi vil selvfølgelig bistå med vår ekspertise, men vår klare forventning til politikere og myndigheter er at de tar tak umiddelbart – etterslepet er stort.
Flere saker
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
FORFATTEREN: Tor Ola Svennevig håper sjøfolk vil fortsette å romantisere det som har vært så viktig for denne yrkesgruppen gjennom flere hundre år.
Tri Nguyen Dinh
Sjøfolk bærer på kulturhistorie
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh


