– En helt super mulighet
I august blir Erlend Hjelmeland en av de aller første sjømennene i offshore service som går inn på 1:2-skiftordning. Han er glad for at godt samarbeid mellom de tillitsvalgte i sjømannsorganisasjonene og rederiet Eidesvik har gitt han muligheten.
STØ KURS: Kaptein Erlend Hjelmeland styrer mot en høst med mer fritid.
Privat
– Jeg syns det er helt supert. Dette har vært et ønske fra mange i mannskapet, og jeg tror flere vil hive seg på etter hvert. Det er mange som har lyst, og jeg syns de tillitsvalgte og rederiet har gjort en veldig god jobb for å få dette på plass, sier 39-åringen.
– Kjekt å bidra mer hjemme
Hjelmeland har jobbet tre år som kaptein på supplyskipet MS Frayja, men har vært ansatt i Eidesvik helt siden han var 22. Etter hvert har han stiftet familie, og nå passet det med en roligere arbeidshverdag.
– Det er jo derfor det heter livsfasepolitikk. Nå er ungene mine i en alder der mye foregår – med fotball, håndball og andre aktiviteter. Samtidig har min samboer en jobb som krever mye av henne, og da er det kjekt at jeg får denne muligheten til å bidra mer hjemme, forteller han.
FAMILIELIV: Hjelmeland ser fram til enda flere fine stunder med Bastian (11) og Olea (8) når han går inn på den nye 2:1-rotasjonen.
Privat
Gode erfaringer
Familien holder til i Kvinnherad, og Hjelmeland tror det er en fordel å bo et sted der boligprisene ikke er skyhøye. I en by tror han ikke det ville vært like enkelt.
– Du må bare avfinne deg med at selve lønna går ned, det er jo en vurdering man må ta. Jeg var frivillig med på tilsvarende ordning under offshorekrisa også, den gangen var det for at vi ikke skulle miste for mye folk. Min erfaring var at skatteutgiftene bidro til at nettotapet ikke ble så høyt som det kunne høres ut til.
FAMILIELIV: Hjelmeland ser fram til enda flere fine stunder med Bastian (11) og Olea (8) når han går inn på den nye 2:1-rotasjonen.
Privat
– Da var ungene veldig små, og min totalopplevelse var at det var verdt det for å få være mer med familien. Så jeg ser fram til høsten, avslutter Erlend Hjelmeland.
Flere saker
Håvard Sæbø
Mellomoppgjøret 2025: Brudd mellom LO og NHO
Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn.
Sjøfartsdirektoratet
Nesten 6000 tilsyn i 2024
Illustrasjonsfoto/Frank Winnberg
Forventer ny cruiserekord i 2025
Redere som bygger nytt er luta lei satsingen på det de kaller umoden teknologi.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Uenighet om myndighetenes satsing på hydrogen og ammoniakk.
SIGNERT: Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) sammen med partene som i dag signerte samarbeidserklæringen om maritim likestilling.
Jógvan H. Gardar
Signerte samarbeidserklæring om maritim likestilling
Ole Andreas Strøm Rosenberg er vinneren av vår fotokonkurranse «2024 på sjøen». Han forteller at bildet er tatt i mars 2024 i Det indiske hav, på en tur fra Cape Town til Singapore. Båten i bakgrunnen er «Normand Sirius», og de to i MOB-båten er lærlingen Benjamin Grønås Larsen og den litt mer erfarne matrosen Arild Silden. Se flere bilder og les om de andre vinnerne i vår konkurranse på side 12-15.
Ole Andreas Strøm Rosenberg