Havila Kystruten får økonomisk ro
Kystruterederi sikrer 15-årig finansiering og kan satse på drift framfor å slåss med økonomien.
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Det børsnoterte selskapet meldte i dag, tirsdag 18. november, til Oslo Børs at de har inngått en omfattende refinansieringsavtale. Den 15-årige avtalen skal gi selskapet forutsigbarhet og handlingsrom for videre drift av kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
Transaksjonen forventes gjennomført innen 25. november.
Refinansieringsavtalen
Total gjeld: 456 millioner euro
Løpetid: 15 år
Refinansieres: Rundt 331 millioner euro i sikrede seniorobligasjoner og rundt 116 millioner euro i usikrede aksjonærlån
Ny rentekostnad: Rundt 10 prosent (ned fra tosifrede nivåer)
Ekstra likviditet: Rundt 4 millioner euro etter transaksjonskostnader
Innløsning: Mulighet fra og med år tre
Finansiør: Heleid datterselskap av Havila Holding AS (majoritetsaksjonær)
Gjennomføres: Innen 25. november 2025
Meldt til Oslo Børs: 18. november 2025
Fra krise til kontroll
For Havila Kystruten betyr avtalen slutten på en periode preget av høye finansieringskostnader. Rentekostnadene reduseres fra tosifrede nivåer til rundt ti prosent.
– Vi har vært gjennom en krevende periode med høye finansieringskostnader. Nå får vi en struktur som både er mer bærekraftig og mer tilpasset vår virksomhet, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.
Den nye løsningen refinansierer rundt 331 millioner euro i sikrede seniorobligasjoner og rundt 116 millioner euro i usikrede aksjonærlån. I tillegg tilfører refinansieringen selskapet om lag fire millioner euro i ekstra likviditet etter transaksjonskostnader.
Eierne stiller opp
Refinansieringen er strukturert som en leasingavtale levert av et heleid datterselskap av majoritetsaksjonæren Havila Holding AS. Avtalen er tilpasset både selskapets inntektsstrømmer og restverdien på fartøyene.
– At vår majoritetseier stiller opp med en så langsiktig finansieringsløsning, er en sterk tillitserklæring til både selskapet, de ansatte og konseptet vårt, sier Martini.
Han legger til at avtalen viser at eierne tror på Havila Kystruten som et langsiktig prosjekt og som et viktig tilbud langs norskekysten.
Viktig for de ansatte
Med refinansieringen på plass kan selskapet rette blikket fremover. Martini understreker betydningen avtalen har for stabilitet og trygghet for de ansatte ombord og på land.
– Det gir oss større økonomisk robusthet og bedre forutsetninger for å styrke tilbudet til både lokalsamfunn langs kysten og andre reisende, sier han.
Den nye finansieringsløsningen sikrer at Havila Kystruten er fullt finansiert gjennom hele løpetiden på den nåværende avtalen med norske myndigheter.
Kan satse på grønt skifte
Med økonomien på plass kan selskapet konsentrere seg om kjernevirksomheten.
– Denne avtalen gjør at vi kan rette blikket fremover. Vi kan konsentrere oss om å optimalisere driften, videreutvikle det grønne og energieffektive tilbudet vårt og posisjonere oss best mulig inn mot fornyelsen av statens kystruteavtale, sier Martini.
– Vi har nå fått på plass en robust og fleksibel finansiering som gir oss tid til å bevise lønnsomheten i driften over tid.
Bent Martini, administrerende direktør i Havila Kystruten
Han påpeker at dette er viktig både for gjestene, de ansatte og kysten selskapet er satt til å betjene.
– Med denne avtalen får vi en langsiktig og mer forutsigbar finansieringsløsning som reduserer våre finansieringskostnader betydelig. Det vil gi oss ro til å fokusere på det vi skal være best på: å levere på oppdraget vi er gitt av norske myndigheter, og tilby minnerike opplevelser langs norskekysten for gjester fra hele verden, sier administrerende direktøren.
Åpner for nye muligheter
Havila Kystruten ser den nye avtalen som en løsning som kan optimaliseres eller refinansieres på et senere tidspunkt, når driften er ytterligere skalert opp.
– Vi har nå fått på plass en robust og fleksibel finansiering som gir oss tid til å bevise lønnsomheten i driften over tid. Når vi har mer historikk og større volum, vil vi kunne vurdere om markedet kan tilby enda bedre vilkår. Det viktige nå er at vi har en solid plattform å bygge videre på, avslutter Martini.
Avtalen gir mulighet for innløsning helt eller delvis fra og med år tre.
Flere saker
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
FORFATTEREN: Tor Ola Svennevig håper sjøfolk vil fortsette å romantisere det som har vært så viktig for denne yrkesgruppen gjennom flere hundre år.
Tri Nguyen Dinh


