Klimakonferanse
Dnmf og Unio fikk skryt fra regjeringen
På Unios klimakonferanse i april holdt flere nåværende og tidligere statsråder innlegg.
KLIMA: Ragnhild Lied, leder i Unio; Cecilie Myrseth (Ap), fiskeri- og havminister og Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Dnmf.
Jogvan Hugo Gardar
Torsdag 11. april ble Unios Klimakonferanse gjennomført for aller første gang med blant annet Hege-Merethe Bengtsson og fiskeri- og havminister Cecile Myrseth i felles bolk i programmet om arbeidet mot et maritimt klimapartnerskap.
Torsdag 11. april ble Unios Klimakonferanse gjennomført for aller første gang med blant annet innlegg fra tre nåværende statsråder og to forhenværende ministre.
Klimapartnerskap
En egen seksjon i konferansen var satt av til Klimapartnerskapet i Maritim sektor, med innlegg fra administrerende direktør i Dnmf Hege-Merethe Bengtsson og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth.
Maritim næring er som kjent midt opp i det grønne skiftet. En intensjonsavtale om klimapartnerskapet er allerede signert, og nå jobber partene med å realisere en avtale gjennom gjensidig dialog. Dette er et godt eksempel på et fungerende trepartssamarbeid. Dnmf på vegne av Unio er representert i arbeidet, og minister Myrseth roste Dnmf for de innspill som er kommet, spesielt fokuset på rettferdig omstilling, utdanning og sikkerhet og safety i forbindelse med nye energiformer.
Rettferdig omstilling
I sitt innlegg var nettopp Hege-Merethe Bengtsson opptatt av rettferdig omstilling, utdanning ogsikkerhet.
Rettferdig omstilling har vært og blir en stor kamp fremover som Dnmf vil kjempe videre for.
– Det er viktig at myndighetene i sine anbudsprosesser har strenge krav til den omstillingen som skal finne sted. Gjennomføringen av det grønne skiftet i havrommet og utvikling av nye næringer og arbeidsplasser krever en tydelig satsing på kompetanse, utdanning og etter- og videreutdanning og at det settes av nødvendige midler til dette, sa Bengtsson blant annet i sitt innlegg.
Bjørn Thorvaldsen bt@dnmf.no
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske


