Enighet i mellomoppgjøret for NOR utenriks
Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har kommet til enighet i årets mellomoppgjør for NOR-området.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Forhandlingene ble gjennomført parallelt mellom de tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus og Norges Rederiforbund. Årets oppgjør var et mellomoppgjør, der det kun ble forhandlet om lønn.
Resultatet av forhandlingene
Etter forhandlinger siden formiddag mandag er partene enige om følgende tillegg:
Offshore service-fartøy: 5,25 prosent
Passasjerskip – som Color Line – og øvrige områder: 4,8 prosent
Tilleggene gis med virkning fra 1. november 2025. Til sammenligning var frontfagsrammen 4,4 prosent.
Partene sier at resultatet for offshoreområdet er i tråd med utfallet fra flyteriggforhandlingene tidligere i år, og sikrer at sjøfolk i dette segmentet holder følge med lønnsutviklingen i resten av næringen.
– Et rettferdig løft for sjøfolk i hele NOR-flåten
– Det har vært viktig for oss å holde tritt med utviklingen i andre deler av næringen. Våre medlemmer skal ikke sakke akterut når markedet går godt, sier forbundslederne Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund), Hege Merethe Bengtsson (Det Norske Maskinistforbund) og Kurt Inge Angell (Norsk Sjømannsforbund) i en felles uttalelse.
De tre forbundene understreker at resultatet gir et rettferdig løft for sjøfolk i hele NOR-flåten – fra offshore til passasjerskip.
Forhandlingene på NOR-området
Forhandlingene på NOR-området omfattet følgende avtaler:
Offshore Service
Tariff 4
Kabel
Bøyelast
Utenriks Ferge
Av de fem avtalene som det ble forhandlet om deltok SAFE for første gang i forhandlingene på sitt ene område, Offshore service. De valgte ikke å godta forslaget som kom på bordet, og har skrevet under på en uenighetsprotokoll med Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør.
Flere saker
Glimt fra høstens skipsbesøk
Riksrevisjonen
Ny Riksrevisjonsrapport om Alexander Kielland-ulykken
Vigdis Askjem
Du kan fortsatt bidra
Arkivaren pensjonerer seg
Remøy Shipping
126 år gammel rederi selges til Saudi-Arabia
Det vil nå komme flere satsinger for havvind på norsk sokkel.
Ole Jørgen Bratland/Equinor


