Enighet i mellomoppgjøret for NOR utenriks
Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har kommet til enighet i årets mellomoppgjør for NOR-området.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Forhandlingene ble gjennomført parallelt mellom de tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus og Norges Rederiforbund. Årets oppgjør var et mellomoppgjør, der det kun ble forhandlet om lønn.
Resultatet av forhandlingene
Etter forhandlinger siden formiddag mandag er partene enige om følgende tillegg:
Offshore service-fartøy: 5,25 prosent
Passasjerskip – som Color Line – og øvrige områder: 4,8 prosent
Tilleggene gis med virkning fra 1. november 2025. Til sammenligning var frontfagsrammen 4,4 prosent.
Partene sier at resultatet for offshoreområdet er i tråd med utfallet fra flyteriggforhandlingene tidligere i år, og sikrer at sjøfolk i dette segmentet holder følge med lønnsutviklingen i resten av næringen.
– Et rettferdig løft for sjøfolk i hele NOR-flåten
– Det har vært viktig for oss å holde tritt med utviklingen i andre deler av næringen. Våre medlemmer skal ikke sakke akterut når markedet går godt, sier forbundslederne Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund), Hege Merethe Bengtsson (Det Norske Maskinistforbund) og Kurt Inge Angell (Norsk Sjømannsforbund) i en felles uttalelse.
De tre forbundene understreker at resultatet gir et rettferdig løft for sjøfolk i hele NOR-flåten – fra offshore til passasjerskip.
Forhandlingene på NOR-området
Forhandlingene på NOR-området omfattet følgende avtaler:
Offshore Service
Tariff 4
Kabel
Bøyelast
Utenriks Ferge
Av de fem avtalene som det ble forhandlet om deltok SAFE for første gang i forhandlingene på sitt ene område, Offshore service. De valgte ikke å godta forslaget som kom på bordet, og har skrevet under på en uenighetsprotokoll med Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør.
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø

