JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enighet i mellomoppgjøret for NOR utenriks

Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har kommet til enighet i årets mellomoppgjør for NOR-området.

Jógvan H. Gardar

jhg@maritimlogg.no

Forhandlingene ble gjennomført parallelt mellom de tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus og Norges Rederiforbund. Årets oppgjør var et mellomoppgjør, der det kun ble forhandlet om lønn.

Resultatet av forhandlingene

Etter forhandlinger siden formiddag mandag er partene enige om følgende tillegg:

Offshore service-fartøy: 5,25 prosent

Passasjerskip – som Color Line – og øvrige områder: 4,8 prosent

Tilleggene gis med virkning fra 1. november 2025. Til sammenligning var frontfagsrammen 4,4 prosent.

Partene sier at resultatet for offshoreområdet er i tråd med utfallet fra flyteriggforhandlingene tidligere i år, og sikrer at sjøfolk i dette segmentet holder følge med lønnsutviklingen i resten av næringen.

– Et rettferdig løft for sjøfolk i hele NOR-flåten

– Det har vært viktig for oss å holde tritt med utviklingen i andre deler av næringen. Våre medlemmer skal ikke sakke akterut når markedet går godt, sier forbundslederne Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund), Hege Merethe Bengtsson (Det Norske Maskinistforbund) og Kurt Inge Angell (Norsk Sjømannsforbund) i en felles uttalelse.

De tre forbundene understreker at resultatet gir et rettferdig løft for sjøfolk i hele NOR-flåten – fra offshore til passasjerskip.

Forhandlingene på NOR-området

Forhandlingene på NOR-området omfattet følgende avtaler:

Offshore Service

Tariff 4

Kabel

Bøyelast

Utenriks Ferge

Av de fem avtalene som det ble forhandlet om deltok SAFE for første gang i forhandlingene på sitt ene område, Offshore service. De valgte ikke å godta forslaget som kom på bordet, og har skrevet under på en uenighetsprotokoll med Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør.